zondag 24 augustus 2008


2 OF 3 PLANTENSOORTEN

OP MUURTJE IN WESTERPARK


In een reactie op een reactie bij een ander bericht over een plantensoort op zo'n muurtje in het Westerpark vroeg ik me al af hoe en waarom er zoveel planten bovenop die muurtjes groeien ?

Het lijkt alsof er alleen losse stenen tussen die stalen tralies zitten maar ik vermoed dat dat alleen bij de toplaag van de stenen zo is en dat er daaronder toch aarde tussen de stenen zit waarin al die planten groeien, want de bovenkant van de muurtjes zit ongeveer 60 centimeter boven de feitelijke bodem. Wie weet daar meer over ?

Dan wat betreft de planten zelf op deze foto, dat lijken er ogenschijnlijk 2 maar ik denk dat het er 3 zijn. Het ijle plantje geheel links met bovenin kleine roze bloemetjes is denk ik:

Kantige Bastardwederik (ook wel bekend als Kantig Wilgenroosje) = Epilobium tetragonum. Uit de familie van de Teunisbloemen.

Rechts zijn denk ik 2 planten, hoewel de omhooggaande bloeiende stengels bij de grotere bladeren onderaan en rechts op de foto daarbij lijken te horen.
De ijle stengels met bloemetjes rechts zijn denk ik:

Een Fijnstraal ? Daar zijn meer soorten van dan alleen de Canadese waar ik het al een paar keer over heb gehad. Ik heb het echter niet goed genoeg bestudeerd toen ik er afgelopen vrijdag ter plekke was.

De bladeren onderaan en rechts zijn denk ik van Jacobskruiskruid. Dat is dan wel een jong exemplaar want deze giftige plant bloeit overal elders al maanden, ook nu nog. Ik heb die plant al eerder getoond:

Jacobskruiskruid bladeren. (26 april 2008, vergelijk deze bladeren maar eens met die op deze foto. Bij dat bericht staat nog de oude Latijns-wetenschappelijke naam. De huidige naam volgens Heukels' Flora van 2005 staat onderaan dit bericht.)
&

Jacobskruiskruid in bloei. (19 juni 2008)

Jacobskruiskruid = Jacobaea vulgaris. Van de familie Compositeachtigen.

7 opmerkingen:

Anoniem zei

Vrijwel zeker Canadese fijnstraal.
De andere twee kloppen ook.

Anoniem zei

Beste AnneTanne,

Hartelijk dank voor de reactie.
Die Kantige Bastardwederik had ik dus ook in mijn tuin (zie ) maar groeit op heel veel plekken in de urbane omgeving en wellicht heb je ook gelijk over die andere; die Fijnstraal, die Canadese exoot (pas sinds een eeuw inheems) is enorm in opmars als onkruid maar er zijn ook andere soorten Fijnstraal die andere kleuren bloemen hehben dan de Canadese. Mijn foto is een totaalfoto en daarop kan je de kleur van de bleomen niet goed zien op deze zwaar verkleinde blog foto (800 x 600 pixels). Op de origineke foto in een veel hogere resolutie meende ik bij inzoomen heel vaag de kluer licht roze te zien (die foto is zowat 5 Mb groot dus vandaar de verkleinde versie op de blog). De kleine bloemetjes van de Canadese Fijnstraal zijn in het wat wit danwel geel. De andere soorten zijn minder algemeen en het zou me niks verbazen dat die ook adventief in ons Westerpark is opgedoken :)
En voor dat Jacosbkruiskruid vind ik dze palnt wel erg klein / jong.

Anoniem zei

Je vroeg laatst naar de naam van die muurtjes. Ze worden 'schanskorven' genoemd. Bij de aanleg in 2002 bestond dit uit alleen maar stenen en staaldraad. Dat er nu vanalles tussen groeit komt doordat bladafval, door de tijd gecomposteerde snacks als friet en frikandellen en gedeponeerd vogelpoep ertussen beland zijn en nu een voedselrijke tussengrond vormen. Ik heb er ook al de eerste opgroeiende boompjes zien opkomen en daarnaast ook al vele mooie mostapijtjes.

Ik denk dat dit allemaal een onverwacht bijeffect is van het gebruik van dit soort korven. Ben benieuwd wat het antwoord van de beheerder (gemeente DB) zal zijn. Voorlopig doen ze er allemaal niets aan en ontstaat er langzamerhand een fraai Louis le Roy-achtig geheel.

groet J.


Park vlak na aanleg 2002/2003:
http://www.burolubbers.nl/afbeeldingen/projecten/338/338_6.htm

Louis le Roy:
http://www.ecokathedraal.nl/

Anoniem zei

Hoi JL,

Dank voor de naam van die muurtjes, ik zal het ditmaal proberen te onthouden.

Dat verhaal over de gecomposteerde bladeren en vogelpoep wil ik zeker geloven hoor. Alleen zie je dat proces niet echt gebeuren. Ik ben er intussen best vaak geweest maar heb nog nooit een vogel op die muurtjes gezien en er ook geen dooie bladeren op zien liggen maar het zal wel aan mij liggen. Ik zal er (i.v.m. bladeren) dit najaar eens beter op letten, want het is an sich een zeer plausibele verklaring. Ik had het bijna zelf kunnen bedenken maar was niet op de gedachte gekomen....

Jammer dat je de links niet klikbaar hebt gemaakt. Bij deze doe ik dat maar :)

http://www.burolubbers.nl/projecten/338_westerpark.htm

http://www.ecokathedraal.nl/

Anoniem zei

Hoi A,

's-Morgens, voor ik aan het werk ga ben ik meestal in a big hurry dus dan komt het er niet altijd van om met A HREF-notaties te werken. Aardig van je dat jij de link klikbaar hebt gemaakt alleen jammer dat je eigenhandig voor een net iets andere link hebt gekozen. Ik had bewust alleen die ene uitvergrote vogelperspectief-foto van het Westerpark willen laten zien omdat dat zo mooi nog de kaalheid van het park van een paar jaar terug laat zien. Dat is nu al flink anders met zelfs al enkele totaal onbegaanbare stukken.
Wist je trouwens dat Peter Lubbers een hele sectie van het park had willen volzetten met de grootste in Nederland groeiende bamboesoort? Acht m hoog ofzo. Jammer dat daar (niet door hem) van afgezien is.

Wat betreft vogels op die muurtjes: dat zie ik daar toch regelmatig, zelfs wel eens een ijsvogel daarop zien zitten. Dit klinkt wat pocherig maar is niet zo bedoeld hoor.

groet JL

Anoniem zei

Dag JL,

Bij de link die jij gaf naar Buro Lubbers kreeg ik iets anders dan nu. Lag ongetwijfeld aan mij en ook ik was wat gehaast en was het wat vroeg voor mij (let niet op dat tijdsnotering van mijn berichten wat die zijn niet altijd realistisch. Nu zie ik het plaatje dat je bedoelde ook, dat ik nu ook weer klikbaar maak.

http://www.burolubbers.nl/afbeeldingen/projecten/338/338_6.htm

Anoniem zei

Gotzijdank dat dat Bamboe er niet gekomen is :)