donderdag 28 augustus 2008


BLADEREN ONDERAAN STAM

ITALIAANSE POPULIER


Bij dit bericht en de foto is het me niet zozeer te doen om de specifieke boomsoort, hooguit om het geslacht en meer nog het feit dat er scheuten onderaan de stam groeien.

Dat doen lang niet alle boomsoorten maar de soorten die dat nog heeft meest doen zijn Lindes en ook Populieren. Bij Lindes in steden worden die scheuten weggehaald, want doe je dan niet dan wordt het in de jaren steeds "erger" (al zie ik er zelf het "erge" er niet van in). Desondanks worden het nooit echte takken zo onderaan de boomstam bij volwassen bomen.

Populieren kunnen echt zeer extreme scheuten ontwikkelen, niet alleen onderaan de stam maar ook vanuit de wortels. Ze schieten dan soms meters ver van de stam vandaan de grond uit en kunnen dan in 1 a 2 jaar tijd wel een meter hoog worden. Je kan ze zo afsnijden net beneden het grondoppervlak en dan planten. Ze laten zich prima stekken (maar wat mij betreft zijn er al meer dan genoeg Populieren in Nederland).

Ik denk dat dit een Italiaanse Populier is als ik zo de vorm van de bladeren zie, maar 100 % zeker weet ik het niet, want er bestaan veel soorten en kruisingen + cultivars van het geslacht van Populieren.

Ook de Italiaanse Populier is een kruising / cultivars met als Latijns-wetenschappelijke naam Populus nigra Italica.

Italiaanse Populieren zijn behalve aan de bladvorm ook te herkennen aan hun gestalte / silhouet van de boom als totaal dat zeer slank en rank is.

Over scheuten onderaan boomstammen had ik het al eerder, zie LINDE BOMEN # 1.

Geen opmerkingen: