zaterdag 16 augustus 2008


EEN ROOS OF EGELANTIER ?


HONDSROOS = Rosa canina

Gisteren vrijdag 15 augustus vroeg in de avond was ik achter het vroegere Willem Alexander Ziekenhuis waar nu ook het nieuwe Jeroen Bosch Ziekenhuis gebouwd wordt. Daar is een hoog punt met houten bankjes vanaf waar je een mooi uitzicht hebt over de Gement (zie een latere foto).

Op dat punt kruist het Gementpad het spoordijkje van het Halvezolenlijntje. Daar fotografeerde ik deze rozenbottels. Bloemen zag ik niet meer, alleen deze langwerpige puntige bottels. Helaas zie je op deze foto de bladeren niet zo goed.
Of dit nu een Hondsroos, Viltroos, Bottelroos of Egelantier is durf ik niet te zeggen. Een Duinroosje zal het denk ik niet zijn want die heeft veel meer doorns.
Hondsroos = Rosa Canina.
Viltroos = Rosa Tomentosa.
Bottelroos - Rosa Villosa.
Egelantier = Rosa Rubiginosa.

2 opmerkingen:

Anoniem zei

Ik vermoed een hondsroos, ook al omdat die in onze streken toch het meest algemeen is. Duinroos en Egelantier vragen kalk (dus duinen en zuidlimburg), en de duinroos heeft zwarte bottels.
Bedoel je met bottelroos de rimpelroos? Die heeft veel sappiger, vleziger bottels.
Typisch voor de egelantier is dat het blad naar groene appels (Granny Smith) ruikt.
De viltroos is erg zeldzaam.

Overigens... Je schrijft Viltroos = Rosa tomentosa en Bottelroos = R. villosa. Heukels noemt R. tomentosa als een vroegere benaming van de R. villosa.
'bottelroos' wordt meestal gebruikt voor elke roos die bottels heeft (dus de meeste enkelbloemige rozen), of meer specifiek voor de Japanse bottelroos (= rimpelroos = R. rugosa)

Anoniem zei

Hoi Annetanne

Voor nu alleen even een reactie op de 2e alinea van jouw reactie:

Ik geef toe dat ik er qua naamgeving de Heukels; 2005 niet had op nageslagen. Ik was afgegaan op een flora vertaald vanuit het Engels in 2004 waarin een aantal pagina's naast elkaar stonden met mooie aquarellen maar ook foto's vab inheemse Rosa soorten.

Meer op zoek naar welke soort het zou kunnen zijn was ik bij het maken van de foto meer gefocussed op de bottels (die ik niet geproefd heb in welke zin dan ook) en hun sappige schoonheid ervan.

Op de data op welke soorten grond bepaalde Rozen groeien kom ik nog wel eens terug als ik meer heb ontdekt over dergelijke materie.