donderdag 28 augustus 2008


KLIMOP

HECHTWORTEL RESTANTEN



Bij dit en het volgende bericht weer 2 overgebleven foto's, allebei gemaakt in het Westerpark op zaterdag 26 juli 2008.

Ongeveer in het midden van het zuidelijk deel is een geasfalteerd pleintje en daarop staan een aantal houten frames in kubusvorm van ongeveer 2 x 2 x 2 meter.

Enkele jaren geleden nog stond daar per kubus 1 boompje in maar die waren al snel allemaal vernield. Ik heb er nooit op gelet welk soort bomen dat waren.

Anno nu zijn de kubussen min of meer leeg (althans dat is de bedoeling van de gemeente zo lijkt het). Wat er nu nog IN, NAAST en TEGENAAN groeit is:
* Klimop.
* Fluweelboompjes.

Het park wekt de indruk (althans bij veel mensen) dat er helemaal geen onderhoud gepleegd wordt maar dat is niet helemaal waar.

Er wordt wel regelmatig gemaaid en aan deze foto is ook te zien dat men zijn best gedaan heeft de Klimop in en op deze kubussen te verwijderen maar die plant is erg taai en op het hout zijn nog restanten van de hechtwortels te zien. De Fluweelboompjes (die ik altijd al kitscherige modieuze bourgouis boompjes heb gevonden) worden blijkbaar met rust gelaten. Tot mijn vreugde staat men ook toe dat er kruidachtige planten op de schanskorf muurtjes groeien.

KLIMOP = Hedera helix.
Vaak een aangeplante klimplant (het hele jaar groen). Hij kan enorm woekeren (wie kent het niet ?) en hoewel veel mensen em "tam" zullen kennen is het een van origine autochtoon in Nederland voorkomende plant.

FLUWEELBOOM = Rhus typhina.
Van origine komt ie uit Noord Amerika en is in de laatste decennia erg veel aangeplant, voornamelijk omdat ie nogal klein blijft en volgens vele erg fraaie bloemen en beharing op de takken heeft. De Fluweelboom is eigenlijk een volksnaam die bijna iedereen gebruikt vanwege die reeds genoemde zeer opvallende beharing op de takken. Intussen is ie ook verwilderd en in de Heukels' Flora opgenomen (sinds wanneer weet ik niet maar in de 23e editie van 2005 staat ie vermeld) en heeft daar als Nederlandse naam Azijnboom. Dat schijnt iets met de vruchten van doen te hebben.

7 opmerkingen:

Anoniem zei

Hallo A,

In die bakken stonden allemaal makkelijk breekbare fluweelbomen. In het Westerpark wordt nogal eens wat vernield. In hoeverre dat uitzonderlijk is t.o.v. andere parken weet ik niet?

Ik had je vanmiddag nog gebeld om 16:16 uur om je uit te nodigen naar de Vughterhei te gaan maar je nam niet op.

Ik ben er dus na mijn werk even naartoe gefietst - ik kom er elke dag vlak langs. Het was mooi droog windstil weer en er hing een serene sfeer daar in het bos en bij die sterk geslonken plas. Helaas had ik geen camera bij me. Het natte gedeelte staat helemaal vol met bloeiend Smal tandzaad. Gisteren had ik er nooit van gehoord en nu zindert de hele dag die naam in de lucht. Het is een erg mooi gezicht, dat veld met die kleine fijne planten - prachtige groennuances. Die bij mij thuis aan de andere kant van de sloot (misschien staan ze aan deze kant ook wel alleen niet naar gekeken) is daarentegen enorm groot, 120 cm of meer. Dat is Veerdelige tandzaad.

De aanleiding om te gaan was natuurlijk het daar door mij 2 jaar geleden gevonden Kleine zonnendauw waar jij vandeweek naar informeerde. Honderden exemplaren zoals ik zei is een groot understatement, het zijn er meer dan duizend - misschien wel een veelvoud ervan. De hoofdconcentratie van planten is een stuk naar het zuiden verschoven en gelukkig was er niets vertrapt. Helaas stonden de plantjes niet meer in bloei - een paar weken te laat. Ze bloeien met blauwe bloempjes - ik had dat veld van rode zonnedauw met die blauwe bloempjes wel eens willen zien! Wel hadden ze volop opstaande stengels met zaadbolletjes. Velen waren al open en half leeg. Over een maand ofzo is het afgelopen met de plantjes en gaan ze in winterrust. Nu staat het er nog florisant bij met al die blinkende druppeltjes.

Een andere uitzonderlijke plant die ik er tegen kwam was een wolfsklauw. Ik denk de Moeraswolfsklauw. De plant maakte echt indruk op me. Een kleine schok bijna omdat de plant wel kende van boeken maar nog nooit in het echt gezien. Het is geen mossoort al zou je dat in eerste instantie denken. Op wikipedia staat: 'De Wolfsklauwfamilie (Lycopodiaceae) is enigszins een enigma, een relict uit vroeger tijden'.

Verder een brutale Grote stinkzwam gezien (en geroken) met een vette naaktslak erop en veel Klein springzaad, een vrij onooglijke plant, maar met prachtige bloemetjes.

(sorry voor het afdwalen van je blogartikel)

groet J.

Anoniem zei

Hoi JL,

Dat afdwalen van mijn bericht vind ik helemaa; niet zo erg hoor, dat van de hak op de tak associeren doe ik zelf ook graag. Wel ga ik nu in aparte reacties op joue reactie reageren. Zeer zeker niet om het aantal REACTIES opzichtig op te drijven maar om het voor lezer overzichtelijk te houden over hetgeen ze willen lezen. Dat ik om 16:16 uur niet opnam was simpelweg omdat ik niet thuis was omdat ik met camera en al van huis was, en ook weer met plannen omtrent botanica. Ik vond het ondanks weinig felle zon ook nest heel mooi weer van de nazomer.

Anoniem zei

Tandzaad is blijkbaar pas op je pad gekomen zoals dat dan in Mellie Uyldert taal heet :)

Wat mij betreft mag het ook simpeler uitgelegd worden in psychologische termen, want het geldt niet alleen voor planten maar voor alles in 's-mensens leven: iets wat je je hele leven nog niet gezien of gehiird hebt en door gegrepen wordt kom je de dagen erna, ineens aan de lopende band tegen. Lees er eens de theorieen van Freud leerling Carl Gustav Jung (psycholoog en filosoof) eens over: over synchroniteit, tijd, toeval, archetypes (beyond Freuds' sex obsessie) en de werking van de hersenen van het dierengeslacht Homoniden :)

Tikketlje te holistisch en new-age lijkt het nu, maar toch ....

Anoniem zei

Wolfsklauw ken ik ook alleen uit boekjes. En ja, die Zonnedauw, wow-wow-wow allemaal, daar moet ik ook snel eens heen !!!!

Beter 1 Zonnedauw plantje in het echt dan een expo annex beurs over vleestetende planten in 1 van de diverse Hortussen in Utrecht :)

Waar ze overigens ook verkocht worden tot mijn verbazing, want alle inheemse soorten van in NL inheemse Zonnedauw soorten zijn wettelijk beschermde planten.

Anoniem zei

Hoi JL,

Ook had je het nog over vernielingen in het Westerpark t.o.v. andere parken en daar kan ik ook nog wel wat observaties over opschrijven maar dat bewaar ik voor later. JIJ bent immers degeen die per 1 septembe een website is een deel ervan gaat presenteren over het door ons beiden zo geliefde Westerpark in 's-Hertogenbosch. Wie weet schrijf ik het daar wel als een reactie / comment. Jij bent haast de expert aangaande dat onge-evenaarde park en weet ook dat je er prachtige foto's hebt geschoten in de afgelopen jaren. Ik ben zeer benieuwd en nieuwsgierug om van al dat moois te mogen genieten !!!!

Anoniem zei

De foto van de restanten van de hechtworteltjes op dat hout vond ik erg mooi. Beter gezegd de worteltjes zelf want ik wil over eigen foto's niet opscheppen.

Ik heb de plant ook als woekeraar in mijn tuin en echt bijzonder vind ik em als plant niet (maar dat is puur en alleen mijn prive mening, anderen zullen weer iets anders vinden).

Heel veel mensen halen em van hun gevel (enzo) weg maar zo taai als de plant levend is zo taai zijn die hechtwortels ook :) Die zijn bijna niet weg te krijgen. Vaak zie ik op allerlei plekken en tuinen van vrienden dat er enige tijd geleden iemand Klimop heeft weggehaald maar altijd zie je dan nog steeds deze restanten (die ik prive altijd graag de fantasienaam "voetjes" geef :).

Een tip aan de mensen van gemeentelijke plantsoenendiensten van de Lage Landen, neem een scherp en plat plamuuurmes mee als je ook die laatste restanten weg wilt weg hebben :) :) :)

Anoniem zei

De meeste tuincentra verkopen ook vleesetende planten - ze zijn al jaren 'hot'! Het zou me niet verbazen als de Ikea ze ook voor een prikkie verkoopt als behorend bij de recente woontrend.

gr. JL