dinsdag 26 augustus 2008


ONBEKENDE EXOOT ? # 1:

VEEL TE MOOIE BLOEM :)



KATTENSNOR = Cleome hassleriana

Hier een foto van een plant die ik vond in de berm tussen rijbaan (voor auto's) en fietspad aan de Bosscheweg in Vught.

Eigenlijk hoort ie niet thuis op deze blog omdat ik denk dat het geen autochtone of inheemse plant is, maar meer een toevallig en willekeurig exemplaar dat vanuit een voortuin van de luxe huizen langs die weg "ontsnapt" is.

Misschien kan je de plant qua groeiplek in dit geval adventief noemen.


Over de termen autochtoon en inheems heb ik al eens eerder uitleg gegeven maar niemand schijnt zich daar iets van aan te trekken of sterker nog, mijn gestelde definties in twijfel te trekken. Ook goed en geen probleem hoor, maar daarom wil ik nog eens de definities formuleren die ikzelf hanteer:

Autochtone planten zijn die planten die van origine (dus al eeuwen of zelfs millennia) in onze lage landen voorkomen. Maar zoveel planten als er in de afgelopen eeuw zijn uitgestorven zoveel komen er ook weer bij. Planten die via allerlei mechanismes in ons land terechtkomen; dat worden dan exoten genoemd. Als ze eenmaal gaan verwilderen, of van begin af aan in het wild voorkomen en ze blijken zonder hulp van de mens in ons land en klimaat kunnen overleven worden ze na verloop van tijd ook onder inheemse planten gerekend (d.w.z. in ons land in het wild voorkomend).

De wetenschappelijke norm in Nederland en Vlaanderen is de Heukels' Flora. Een voorbeeld van de laatste decennia is bijv. de Grote Waternavel waterplant, die ooit door een vijverliefhebber is meegebracht uit Amerika en daarna verwilderd is en anno nu zelfs een plaag is geworden in de kleinere rivieren en beken, maar staat gewoon vermeld in die Heukels'.

Op zich is er niks nieuws onder de zon want al sinds de late middeleeuwen en de 15e, 16e en 17e eeuw brengen mensen planten uit het buitenland mee die hier levensvatbaar en wintervast blijken, dat worden Stinzenplanten genoemd. Daarover kan je meer lezen op http://nl.wikipedia.org/wiki/Stinzenplant.

En dan tot slot nog de term ADVENTIEF: dat duidt op exotische plantensoorten (die ondanks de tussenkomst van mensen) ONOPZETTELIJK in het wild zijn terechtgekomen, vaak via hun zaden die toevallig en per ongeluk tussen andere zaden (via de handel) geraakten.

Ik denk dat de plant op bovenstaande foto zo'n adventief verschijnsel is maar dan wel heel solitair. Op de plek waar ik em vond stond maar 1 exemplaar (als ik het me goed herinner van j.l. 6 augustus toen ik em vond). Er stonden in ieder geval geen 10tallen of 100en dus echt verwilderd op grotere schaal was ie nog niet.

Geen opmerkingen: