donderdag 18 oktober 2007


BLAD ONBEKEND BOOMSOORT


Toen ik enige tijd geleden schreef over de vermeende Mimosa bomen emailde iemand me dat er ook een Mimosa in het parkje achter de Orangerie aan de St. Jozesfstraat zou staan. De Orangerie is een voormalige kerk naast het voormalige Redemptoristen klooster.

Ik ben daar vandaag wezen kijken en het parkje en omliggende pleintje heten overigens Jeroen Boschtuin.
Ik kon daar geen boom vinden die er ook maar in de verte op lijkt. Er staan wel andere leuke bomen maar de accu van mijn camera bleek leeg. Op het pleintje is ook een best aardige kruidentuin maar de meeste planten hebben daar, gezien het seizoen, hun beste tijd al gehad.

Ik reed naar het parkje toe vanaf de St. Jozefstraat via het Redemptoristenpad en precies op die hoek zag ik een boom die al volop in geel-bruine herfstkleuren stond en waarvan het blad me deed denken aan de Mimosa boom. Ik kon de boom niet fotograferen door de lege accu maar wel een nog flink groen blad plukken, na het opgeladen van de accu heeft dat deze foto opgeleverd.

Om 2 redenen denk ik dat ook dit geen Mimosa boom (Acacia Dealbata) is:
1. Die boom blijft 's-winters groen.
2. De geveerde zijblaadjes van de Mimosa staan t.o.v. de steel precies tegenover elkaar en deze om en om (behalve aan het begin van de steel).

Ik denk dat het evenmin een Acacia is, zoals die in het Nederlands genoemd wordt, maar helemaal geen Acacia is, en als Latijns-wetenschappelijke Robinia Pseudo-acacia heeft. Het blad is daarvoor te klein (het blad op de foto is de gemiddelde grootte bij deze boom) en bovendien heeft ie geen doorns.

Iets anders wat me aan dit blad opvalt is dat ie aan de top van het blad (op de foto aan de linkerkant) 2 enkele wat grotere bladen heeft.

VRAAG / VERZOEK:
WIE WEET VAN WELK BOOMSOORT DIT BLAD IS ?

GRAAG VIA "reacties" ONDERAAN DIT BERICHT

5 opmerkingen:

Anoniem zei

Hee Anton,

Die "iemand" was ik dus. Er staat in een privé tuin, direct naast de orangerie (voormalige St.-Josephkerk), tegen de zuidgevel aan en in de volle grond een mimosaboom. Ik bedoel niet in de binnentuin van het Redemptoristenklooster maar aangrenzend aan de Jeroen Boschtuin. Ik vergis me zeker niet want ik heb hem daar al 2 winters zien bloeien met die kenmerkende bloemetjes (kleine gele bolletjes). De eigenaren van de tuin hebben deze boom als jong exemplaar een aantal jaren geleden meegenomen uit Spanje. De boom doet het goed bij hen en produceert zelfs via ondergrondse horizontale uitlopers volop nieuwe exemplaren. Dat is ook typisch des acacia's geloof ik. Al 2x heb ik van deze mensen zo'n jonge ontwikkelde zijscheut meegekregen maar bij mij kwijnen ze helaas steeds al snel weg. In de binnenstad en zeker op dat beschutte plekje heerst een veel gunstiger klimaat. In 's-Hertogenbosch zullen er vermoedelijk wel meer mimosa's te vinden zijn want het tuincentrum aan de Graafseweg verkoopt ze ook al jaren.

Anoniem zei

Just a wild guess, how about Honey Locust...

Anoniem zei

I agree, it looks like Honey Locust (Gleditsia triacanthos). Did the tree have any thorns on the branches?

Anoniem zei

Misschien kun je hier iets mee, de Valse Christusdoorn ofwel voor de angelsaksen de Honey Locust, zie >>
Die site Bomengids.nl is opgezet door Hans-Cees Speel en de foto van de boom op de indexpagina is gemaakt door J. van den Boom! Grappig!

AntonV zei

Hoi J,

Ik ken die site wel, ik heb em zelf als link op de blog gezet en ze leveren wel veel foto's en ik was er allang geweest, maar geen bevredigende foto van de bladeren gevonden helaas, maar ik weet er nog 1 te staan en jij noemde per email ook al een straat die er vol mee staat en ook stond ie al op de blog maar dan alleen met een peul.

Dat hele www.bomengids.nl doet ook niet meer dan foto's tonen en dat schiet bij echte determinatie toch vaak te kort. Tekstuele omschrijvingen leveren ze niet.

Wat mij meer "biologeert" [ :) ] is dat de boom in het Engels Honey Locust heet, want as je dat weer vertaald naar het Nederlands is dat zoveel als Honing Sprinkhaan, een nogal absurde en bizarre naam.

Door een regenbui heb ik me vanmiddag ook laten weerhouden weer naar de boom te gaan en tevens op zoek naar de Mimosas van je vrienden en de bomen in de Jeroen Boschtuin. Er staat daar ook iets weirds wat ik nog nooit elders gezien heb, maar ik verklap nog niks.

Groeten Anton