vrijdag 12 oktober 2007


GINKGO BILOBA BOOM DEEL 3


Hierbij het blad en je kan zien dat de nerven niet vertakt zijn maar in een waaiervorm lopen. En de hoofdnerf van dit blad loopt ook niet door het midden en dus niet in de richting van de V-vormige inkeping bovenaan het blad. Of dat alleen zo is bij dit ene blad of dat alle bladeren dat hebben weet ik niet. Dit was het enige blad dat ik kon plukken door op mijn tenen staand een tak omlaag te trekken.

In het eerste bericht schreef ik al dat het een tussenvorm is tussen naald- en loofbomen. In botanische zin is het noch een naaldboom nog een loofboom. Hij stamt uit het geologische Mesozoicum tijdperk (285 - 65 miljoen jaar geleden), een periode toen ook de dinosauriers leefden. Het was toen een aparte en belangrijke orde der Naaktzadigen. Tegenwoordig is deze soort het enige overgebleven soort uit die aparte orde, en als zodanig haast een soort levend fossiel.

Als verklaring (urban legend ?) heb ik wel eens gehoord dat het blad een tijdens de evolutie "uitgerolde" naald van een naaldboom is en dat zo de eerste bladeren / loofbomen onstonden.

Geen opmerkingen: