dinsdag 25 maart 2008


GEVLEKT LONGKRUID


Vanmiddag maakte ik een ommetje rondom het huizenblok waar ik woon, op zoek naar inheemse wilde plantjes.

Het Winterpostelein een paar huizen verderop heeft intussen kleine witte bloemtjes.

Verder zie ik overal tussen de stoeptegels ook Klein Kruiskruid staan, weliwaar kleiner dan die van de foto die An me laatste stuurde. Ook zag ik her en der Look zonder look staan.

Maar de meest opvallende plant is deze op de foto die in een lage betonnen plantenbak op de stoep van de Boschveldweg staat. Op de vergrote foto (door er op te klikken) zie je de planten zo'n beetje op ware grootte.

Het plantje bovenaan op de foto met het gestreepte blad groeit ook in mijn tuin, dat is de Gestreepte Dovenetel.

De plant die ik bedoel is die onderaan op de foto, die met die witte vlekken en ik heb flink moeten zoeken om uit te vinden wat het is, al kwam ie me al bekend voor. Het is Gevlekt Longkruid. Latijns-wetenschappelijke naam is Pulmonaire Officinale.

De naam ontleent ie aan de witte vlekken op het blad dat vanwege de gelijkenis met longen vroeger als medicinale plant tegen longkwalen werd gebruikt.

De plant is van origine afkomstig uit Midden Europa en komt vrij zeldzaam in Nederland voor als stinzenplant, d.w.z. als tuinplant ingevoerd en daarna
verwilderd.

Lees hier meer over wat stinzenplanten zijn (ik had er zelf ook nog nooit van gehoord) en welke soorten het zijn:

http://nl.wikipedia.org/wiki/Stinzenplant
http://www.klaasnoordhuis.nl/oosterhouw/westerhouw/stinzen/stinzenplanten.htm

Tot mijn eigen grote verbazing zijn zeer bekende en zeer veel voorkomende planten als Fluitekruid en Zevenblad ook stinzenplanten, ingevoerd en dus in feite exoten, al is dat al heel lang geleden gebeurd.

Onduidelijk is dus of het Gevlekt Longkruid in deze plantenbak door de plantsoenendienst is aangeplant of dat het een verwilderd exemplaar is (dus in hun ogen "onkruid"). Daar kom ik snel genoeg achter als de plantsoenendienst hun eerste ronde onkruid wieden van dit voorjaar gedaan heeft.

Geen opmerkingen: