vrijdag 25 april 2008


GROOT HOEFBLAD BLADEREN


Vanmiddag mooi zonnig weer en lekker warm, zo'n 15 graden Celcius.

Ik ben eens wezen kijken bij het ouwe Kruithuis aan de Citadellaan in 's-Hertogenbosch. Aan de voor- en zijkant staan heel veel autochtone wilde planten, het is er echt een klein wild paradijsje voor plantenliefhebbers en ik heb er dus vrij veel foto's geschoten die ik in de komende dagen zal plaatsen.

In de greppel (de drooggevallen slotgracht) aan de voorkant had ik al eerder de bloemen van Groot Hoefblad gefotografeerd. Toen waren de bladeren die zich pas na de bloemen ontwikkelen nog klein. Bloemen zie ik niet meer en ook geen uitgebloeide zaadbollen. (Die zien er net zo uit als de pluisbollen van Paardenbloemen.) De bladeren zijn nu wel aanzienlijk groter. Misschien worden die wel nog groter, want ze kunnen flink groot worden, wel zo'n 90 centimeter breed.

Tussen dit Hoefblad door staat ook: Fluitenkruid, Zevenblad en Kleefkruid. Althans op deze foto want er staat nog veel meer.

Geen opmerkingen: