woensdag 30 april 2008


MEERKOET NEST MET 7 EIEREN


Ging het in vorige berichten nog veel over 'dood"', dit bericht gaat over 'nieuw leven'.

Terug van de begraafplaats weer naar het dijkje waarvan ik overigens op geen enkele kaart de naam kan vinden.

Haaks op die dijk, en er onderdoor, (waar ik ook de Distels fotografeerde) loopt een "vaart" ter afwatering (een brede sloot) waar An dit vogelnest tussen het riet ontdekte en ook deze foto van maakte.

Het nest is van een Meerkoet. Dat was gemakkelijk vast te stellen omdat de vogel nog op het nest zat toen we het vor het eerst zagen. Vervolgens ging de vogel een rondje zwemmen want ze vond ons vast maar ongewenste pottenkijkers maar wel hield ze een oogje in het zeil maar goed, toch wel hachelijk om je nest onbeschut achter te laten.

An (die velen malen meer weet over vogels dan ikzelve) merkte meteen op dat het maar liefst 7 eieren waren en dat zij nooit Meerkoeten had zien zwemmen met meer dan 4 jongen.

Thuisgekomen heb ik het online eens nagezocht en las op 2 verschillende sites dat ze 5 - 8 of 5 - 10 eieren leggen. Maar tja, jonge watervogels vallen nogal eens ten prooi aan rovers, niet in het minst aan Waterratten.

Zelf weet ik vrijwel niets over vogels dus om nu hele verhalen af te gaan steken over dingen die ikzelf ook weer op Wikipedia opzoek en napraat vind ik maar niks, want in principe schrijf ik vanuit eigen kennis en ervaring.

Van An heb ik dus zondag geleerd hoe je een Kerkuil herkent want behalve in dierentuinen enzo heb ik in het wild alleen maar in de duister een paar keer geschrokken Uilen zien wegvliegen (meer dan een silhouet zie je dan niet).

Bovendien is er een soort stilzwijgende afspraak tussen An en mij en dat is een grove verdeling tussen fauna (Ans aandeel) en flora (mijn aandeel), dus wie weet kan An er wat extra bij vertellen als ze dat wilt.

Meerkoet = Fulica Atra

1 opmerking:

Anoniem zei

Ik heb inderdaad nog nooit meer dan 4, en meestal zelfs nog minder jongen bij een meerkoet gezien. Zoals je al zei Anton, vaak vallen de hele kleintjes ten prooi aan o.m. vissen, soms meeuwen, of ook wel reigers (van de week ontdekte ik een hele 'kudde' jonge eendjes, hier middenin Schagen in het slotgrachtje. De ene dag waren het er nog 17, de dag erna nog maar 15.. Het is de natuur, maar toch sneu. Vandaag waren het er nog steeds 15 overigens).
Meerkoetouders zijn heel erg zorgzaam, ontzettend leuk om naar te kijken. Ze zijn heel zorgvuldig met hun nest bezig, een heel bouwwerk is het. Vaak of in het riet, of middenin het water (een ware burcht, onbenaderbaar voor mogelijke rovers). Als de ene ouder op het nest zit, is de andere altijd dichtbij, om te waken. Dit gebeurt heel fanatiek en fel ! Vorig jaar heb ik door toevallig op de juiste tijd op de juiste plek te zijn een nestje echt uit zien komen, heel bijzonder !! Als de eieren eenmaal uit zijn, zijn de ouders heel lief en zorgzaam. Je ziet ouders altijd voer verzamelen en dan naar de kleintjes zwemmen, die het vervolgens uit hun snavels kunnen pakken, een prachtig gezicht. De kleintjes hebben knalrode koppies, terwijl het dus uiteindelijk wit wordt. Zet mij maar neer bij zo'n stelletje 'dopjes' (zoals wij ze noemen hier in het gezin) !

Op de volgende site staat een mooie foto van een ouder met jong :
http://home.hccnet.nl/pm.jansen/animals/meerkoet.htm