donderdag 15 mei 2008


NIEUWTJES & TWIJFEL

Hier wat nieuwtjes over eerder aangekaarte items en dingen die ik ter aanvulling al surfend tegenkwam.

Een vriend meldde (helaas per email) dat de Zweefvlieg die ik gefotografeerd heb in de Heinis waarschijnlijk de Gewone Pendelvlieg of Pendelzeefvlieg (2 verschillende namen voor 1 en hetzelfde beestje) is, zie o.a.: www.waterwereld.nu/pendelzweefvlieg.html
(Er is nog veel meer over & van te vinden, vooral foto's.)

Pendelzweefvlieg = Helophilus Pendulus

Daar las ik ook dat ze in het voorjaar vaak op bloeiende Sleedoorn afkomen vanwege de honing. Dit doet me twijfelen aan mijn bewering dat de wit bloeiende struik die ik in De Heinis fotografeerde wel een Meidoorn is, wie weet is het dus wel een Sleedoorn, die er erg op lijkt. Zie:
www.waterwereld.nu/sleedoorn.html

Zweefvliegen verzamelen ook honing maar in tegenstelling tot Wespen, Bijen en Hommels kruipen ze niet IN de bloemen maar hangen er zwevend voor. Ze zijn zeer wendbaar en dat komt omdat ze maar 2 vleugels hebben i.p.v. 4 zoals Wespen, Bijen en Hommels hebben. Zweefvliegen kunnen hierdoor dan ook stil hangen in de lucht, vandaar ook hun naam. Ik vond ook een uitgebreide webpagina over Zweefvliegen die ik heb toegevoegd aan LINKS.

Verder:

Sinds ik de webcams over diverse vogelsoorten ontdekt heb zit ik nogal eens te kijken naar die van het IJsvogel paartje en van het een kwam het ander, er bestaat zelfs een gehele website gewijd aan die vogels, die ik ook aan LINKS toegevoegd heb.

Daar vond ik ook een link naar een pagina van een artikel uit het Brabants Dagblad (d.d. 19 februari 2008) over de herinrichting van de Stadsdommel in 's-Hertogenbosch waar ik een tijd terug al over schreef: dat er toen bomen waren gekapt aan de Westwal. Ik wist ergens wel dat er een ecologisch tintje aan zat maar wist niet hoe de vork in de steel zat. Dat wordt dus in dat artikel uitgelegd, het is o.a. om het aantrekkelijk te maken voor IJsvogels die ook al sinds minstens vorig jaar in het Westerpark zitten. Zie dus:
www.brabantsdagblad.nl/regios/denbosch/2669087/Eldorado-voor-vis-en-vogel-in-Stadsdommel.ece

2 opmerkingen:

Anoniem zei

Ter aanvulling over het verschil tussen Meidoorn en Sleedoorn:

Het verschil is t.z.t. te zien aan de bessen, die van Meidoorn zijn rood en eetbaar.
Die van Sleedoorn zijn blauwzwart, niet eetbaar (ze smaken wrang) maar schijnen gekookt wel eetbaar te zijn.

Anoniem zei

Het blad van slee- en meidoorn is ook diudelijk verschillend. Bij de meidoorn is het op een unieke wijze gelobd met diepe insnijdingen, het blad van de sleedoorn is ei-lancetvormig en fijn gezaagd. Zie google afbeeldingen.