zaterdag 10 mei 2008


REDACTIONEEL > REACTIE

(Grote Ratelaar i.p.v. Wolfspoot)

Er is zojuist een reactie geplaatst bij het bericht met foto van een plant uit het Westerpark.
Zie: http://wildetuinen.blogspot.com/2008/05/jonge-wolfspoot-ook-deze-groep-kleine.html

Ik twijfelde over het soort plant, ik vroeg mij af of het misschien een piepjonge Wolfspoot was maar nee, degene die reageerde meldde dat het een jonge Grote Ratelaar is.

De plant hoort bij de Helmkruid familie (waarover binnenkort meer).

Wat ik nog vergeten was te melden in het oorspronkelijke bericht: ik vond de plant op de foto op hetzelfde zuidelijke perceeltje in het Wsterpark als waar ik ook de Orchissen vond.

Volgens http://wilde-planten.nl/grote%20ratelaar.htm is het in Nederland een beschermde plant. In Belgie staat ie op de Rode Lijst van Vaatplanten; in Vlaanderen heeft ie de status KWETSBAAR, in Wallonie ERNSTIG BEDREIGD.

Volgens http://nl.wikipedia.org/wiki/Nederlandse_Rode_Lijst_%28planten%29 staat ie in Nederland NIET op de Rode Lijst.

Qua naamgeving in Latijns-wetenschappelijke termen kom ik tegenstrijdige informatie tegen:

Volgens zowel http://wilde-planten.nl/grote%20ratelaar.htm en http://www.kuleuven-kortrijk.be/bioweb/?lang=nl&detail=787&titel=grote%20ratelaar%20-%20Rhinanthus% is de Latijns-wetenschappelijke naam Rhinanthus Angustifolius.

Volgens 2 andere plantengidsen die ik heb heeft ie andere namen:
- In Elseviers Plantengids uit 1975 wordt ie Rhinanthus Glaber (Major) genoemd.
- In Nieuwe Plantengids van Trion Natuur uit 2007 heet ie Rhinanthus Serotinus (schoenb.).

In beide gidsen wordt ie eigenlijk alleen omschreven als bijkomstige omschrijving bij het soort de Harige (en / of Gekamde) Ratelaar.

Lekker duidelijk allemaal :)

Misschien toch maar eens de echt wetenschappelijke Heukels Flora van Nederland aanschaffen (23e bijgewerkte druk uit 2005.)

4 opmerkingen:

Anoniem zei

Deze url mag ook niet ontbreken in de kolom LINKS: www.nederlandsesoorten.nl. De ambitie van de site is om tot een complete inventaris van de nederlandse biodiversiteit te komen.

Anoniem zei

Dank je JL, ik zal de site eens bekijken.

Over het doel of ambitie van de blog later nog meer.

Anoniem zei

Misschien een misverstand?: ik bedoel de ambitie en de doelstelling van www.nederlandsesoorten.nl - niet van deze site! Het was een nieuwsitem op radio1 vandaag. Het leuke is dat iedereen foto's mag aandragen; enigszins als wikipedia. Misschien stuur ik wel wat pix van de gevlekte orchis e.d... www.nederlandsesoorten.nl is nu nog wat stug maar het kan een helemaal te gekke site worden, met name ook omdat alles doorgelinkt is naar beschermingslijsten e.d. Deze site gaat een onderdeel vormen van een wereldwijde index.

groet J.

Anoniem zei

Ik heb ook geen site, een blog is geen site zoals jij juist wel zou kunnen weten. Sites beginnen met www.

Mijn enige doel is het vastleggen wat ik tegendom, foto's ervan maken en wat verhaaltjes over schrijven, liefst zo persoonlijk mogelijk en me baserend op eigen opgedane kennis (al zoek ik natuurlijk ook wel eens iets op).