dinsdag 27 mei 2008


IN NL BESCHERMDE SOORTEN

(WETGEVINGEN)

N.a.v. de onlangs bijna bedreigde Orchissen in het Bossche Westerpark had ik een tijdje geleden al eens flink zitten spitten in de wetgeving hier omtrent.
Al snel kwam ik uit bij het Ministerie van LNV (LNV staat voor Landbouw, Natuur en Voedselkwaliteit (ik had verwacht dat de V zou staan voor Visserij maar nee dus).

Alle info die je zoekt staat online maar die website van dat Ministerie vond ik een regelrechte ramp. Zelfs met de ZOEK FUNCTIE en de SITEMAP vond ik nog niet wat ik zocht.

Ook had ik i.v.m. die Orchissen contact gezocht met een beleidsmedewerker van de Brabantse Milieu Federatie en die stuurde me onlangs per email een aantal PDF brochures.

Ik ben nog eens naar die site geweest en na meer dan een uur zoeken (ik vind mezelf toch wel een ervaren surfer) heb ik hun lijst met brochures, handreikingen en ander materiaal gevonden.

Ik heb meteen ook maar gekeken naar de wetgeving betreffende de jacht omdat ik het onlangs ook nog had over de plannen om de jacht op Vossen in de Gement bij Vught weer toe te laten.

Hier een aantal rechtstreekse links naar die PDF files (als je erop klikt krijg je meteen het venstertje met de keuze "OPENEN" of "OPSLAAN".

Brochure over de Flora- en Faunawet in de praktijk. Deze is bedoeld voor iedereen die buiten aan het werk gaat op plaatsen waar zich mogelijk beschermde planten of dieren bevinden, zoals wegenbouwers. Publicatie datum: 14 april 2005
http://www.minlnv.nl/cdlpub/servlet/CDLServlet?p_file_id=14765

Ter bescherming van onvervangbare flora en fauna. Publicatie datum: 27 maart 2002
http://www.minlnv.nl/cdlpub/servlet/CDLServlet?p_file_id=14900

Ondernemen en flora en fauna. Publicatie datum: 01 maart 2003
http://www.minlnv.nl/cdlpub/servlet/CDLServlet?p_file_id=14914

Jacht en beheer en schadebestrijding. Publicatie datum: 01 april 2002
Deze folder gaat in op de gevolgen van de Flora- en faunawet voor het uitoefenen van jacht en beheer en schadebestrijding.

http://www.minlnv.nl/cdlpub/servlet/CDLServlet?p_file_id=14736

Lijst van alle soorten beschermd onder de Flora- en faunawet. Publicatie datum: 16 juni 2005.
Tabellen met alle beschermde soorten van de Flora- en faunawet (Ffwet). De tabellen zijn onder andere nodig bij ontheffingverlening voor artikel 75 van die wet.
http://www.minlnv.nl/cdlpub/servlet/CDLServlet?p_file_id=14091

Dat het ooit nog eens zo ver zou komen dat ik me in wetgeving ging verdiepen had ik van mezelf niet verwacht.

Zo zie je maar, hoe een Haas een Koe vangt :)

Hier in ieder geval rechtstreekse links naar de onderwerpen die ik de laatste tijd op de blog aankaartte.

2 opmerkingen:

Anoniem zei

Ok, thnX! Well done - good job!

In de PDF-brochures wordt btw wel gerept over LNV als: 'Landbouw, Natuurbeheer en Visserij' maar goed... Bij Heinen liggen trouwens erg mooie boeken Nederlandse over de jacht. Vele schitterende plaatjes en uitgebreide teksten over dit vakgebied. De romantische jacht is weer helemaal terug en 'in' lijkt wel.

groet

Anoniem zei

1. Ik zat niet te vissen naar complimenten hoor maar evengoed bedankt.

2. Het ministerie heet wel degelijk zoals ik beweerde ! Zo staat het op hun begin pagina van hun site, check maar op http://www.minlnv.nl/

Als ik iets schrijf is het altijd wel gedoublechecked.
Dat er in hun brochures nog steeds Visserij staat zal wel komen omdat het ouwe folders zijn en nog steeds rechtsgeldig.
Wellicht heeft de nieuwe regering een ministerie hernoemd en zijn de ouwe folders nog op voorraad.

3. Ik had er bijna nog de vraag willen stellen onder welk ministerie Visserij dan tegenwoordig valt.

4. Blijkbaar kunnen ministries zo maar hun naam veranderen zonder het volk te raadplegen.

Vissers zijn lastige kereltjes en je bezig houden met voeding is urgenter de laatste jaren na alle schandalen omtrent veeziektes en vlees.

Vroeger heette het huidige Ministerie van Defensie ook het Ministerie van Oorlog en Landsverdigiging :)

Accenten en visies verschuiven en de regering is er altijd nogal pragmatisch mee, creatief sjoemelen noem ik het altijd maar, praten zoals het in je straatje uitkomt......

5. Ja "wild" schieten wordt weer hip ja. Nadat de Wilde zwijnen in de 50ies en 60ies zo goed als uitgstorven waren in NL werden ze op de Veluwe weer uitgezet maar nu woelen de Zwijnen de tuintjes van de stacaravans naast het park om en ontstaat er ook een hele politieke en maatschappelijke discussie over het HOE de zwijnen afgsechoten mogen moeten worden. Maar die discussie is alweer uit het nieuws

Laat ik maar weer eens een knuppel in het hoenderhok gooien: the pigs wanna hunt for pigs.

Sommigen zeggen dat er een adrenaline kick schuilt in het doden van een ander levend dier en dat wil ik best geloven, maar toch .... en laat ik de rest maar voor mezelf houden voordat ik me laat verleiden tot al te extreme uitspraken.

Ik ben bijv. ook weer geen symphatisant van het Dierenbevrijdingsfront.