maandag 9 juni 2008


PAPAVERACHTIGEN DEEL 1

Gewone Klaproos (deel 1a)


Dit is de Gewone Klaproos die ook wel Grote Klaproos wordt genoemd. Lange tijd heb ik gedacht dat het een verwilderde Papaver variant was omdat ie zo groot is, wel zo'n halve meter hoog. Ook deze exemplaren hebben die hoogte.

Ik ken Klaprozen van vroeger uit Zeeland waar je ze veel in Korenvelden zag, en dat was altijd maar een plantje van een centimeter of 15 hoog.

Misschien is dat toch wel een apart soort want er zijn wel meerdere autochtone soorten Klaprozen die ook rood zijn en die je eigenlijk alleen van elkaar kunt onderscheiden aan de zaadbollen.

De Latijnse naam Papaver is letterlijk vertaald Klaproos. Het woord Papaver schijnt weer iets te maken te hebben met de woorden papa en pap; het verhaal gaat dat iets van de plant (het melkachtige sap ?) in pap van kinderen werd gedaan om ze rustig te houden.

Ik kom later terug op andere soorten en medicinale en verdovende werking van Papavers. En ook over de verspreiding van de diverse soorten en aanverwante plantengeslachten.

De foto heb ik vanmiddag gemaakt vanaf het trottoir van de Havendijk waar ze tussen de spijlen van een hek staan dat een ruderaal terreintje (waar ik eerder foto's van toonde) afsluit van de openbare weg.

In een volgend bericht aan de hand van de foto wat meer over het uiterlijk van de plant.

3 opmerkingen:

Anoniem zei

In de volksetymologie wordt inderdaad wel eens dat verband gelegd, tussen 'papaver' en pap. Het ging overigens meestal om het melksap van de slaapbol (Papaver somniferum, letterlijk slaapbrengende papaver).

Maar de eigenlijke herkomst van 'papaver' is eigenlijk zo goed als onbekend. De oude (indo-Eruopese?) wortel is waarschijnlijk 'pap-', dat opblazen, opgeblazen betekent, en wellicht sloeg op de opgezwollen zaaddozen van sommige soorten.

Anoniem zei

Beste Anne,

Dank voor je reactie over de etymologie.

De Slaapbol kom ik later deze week nog op, want daar kan ik ook nog wel wat leuke verhaaltjes over vertellen behalve het overbekende opium verhaal.

Net zoals jij deze week gaat uitwijden over Bitterzoet ga ik dat deze week met Papaverachtigen doen.

Mijn vingers jeukten al om op jouw blog te reageren op je 1e bericht over Bitterzoet (en eigenlijk de hele Nachtschade familie) en laatst had je het ook al over Wolfskers.

Maar ik houd me maar in totdat jij je berichtenserie hebt afgerond, want ik wil niet het spreekwoorde-lijke gras voor je voeten weg maaien :)

Ik las ook ergens online (maar kan het nergens meer terugvinden) dat het KLAP deel uit de naam afkomstig is van een oud gebruik van kinderen die de bloemblaadjes opvouwden tot een doosje en als je er dan op sloeg een knallend geluid (klap) gaf.

Anoniem zei

Ik las nog een verhaal over Klaprozen. Het schijnt in diverse landen, maar vooral in Engeland het symbool te zijn van oorlogsveteranen. Dat schijnt te maken te hebben met de vele doden in de loopgravenoorlog van WOI in Belgie.
Veel slachtsoffers werden pas veel later begraven en toen ze nog op en in de velden lagen groeiden er vooral Klaprozen op die velden.