maandag 11 augustus 2008


(?) GULDENROEDE # 1



Ik had ze hier in de stad ook al zien staan bloeien, de Guldenroede.

Deze en de volgende foto heb ik echter gemaakt op zaterdag 9 augustus in Zierikzee waar ik er een heel veldje van in een plantsoen zag staan. Misschien niet eens daar geplant of gezaaid maar verwilderd vanuit tuinen waar je em vaak als sierplant ziet.

Er bestaan 2 vrij algemene soorten van, allebei van origine afkomstig uit Noord Amerika en intussen hier ook inheems.

De 2 soorten zijn de Late Guldenroede en de Canadese Guldenroede. Beiden kunnen wel een meter groot worden maar hoe je die 2 van elkaar kunt onderscheiden weet ik niet. Het heeft iets te maken met de hoeveelheid beharing. Ik weet dan ook niet van welke soort deze zijn.

Er bestaat ook nog een autochtone soort van, de Echte Guldenroede. Die is er wat beter van te onderscheiden en is in Nederland vrij zeldzaam en staat zelfs op de Rode Lijst. Dat is de Solidago Virgaurea.

Late Guldenroede = Solidago Gigantea.
Canadese Guldenroede = Solidago Canadensis.

Van die 2 soorten bestaan zowel spontane natuurlijke kruisingen alsook als sierplant gekweekte cultivars. Zie:
www.neerlandstuin.nl/planten/solidago.html

Uit de familie der Composieten.

Geen opmerkingen: