zaterdag 16 augustus 2008


ZWAAR BEHAARDE PLANT # 1

(ONBEKEND SOORT)


MUIZENOOR = Hieracium pilosella

Aan het talud van de ouwe spoordijkje van het Halvezolen lijntje achter het ziekenhuis vond ik ook dit plantje dat ik niet kan thuisbrengen.


De blaadjes zijn iets van 2 centimeter groot en zijn aan de onderkant blauwgrijs van kleur.

De bovenzijde van de blaadjes is zwaar behaard en er zijn veel meer plantensoorten met beharingen maar meestal zijn het dan heel veel korte haartjes maar die beharing is bij deze plant van een totaal andere aard, zie de closeup foto bij het volgende bericht.

4 opmerkingen:

Anoniem zei

Hieracium pilosella, muizenoor.
Zie bv de site van Prof. Busselen

Anoniem zei

Ja ik vond het ook net: Muizenoor.

groet J.

Anoniem zei

Beste AnneTanne en JL,

Ik vind het een erg mooie naam voor een dergelijk plantje ! Muizenoor, te gek !
Waar zou die naam vandaan komen ?

Des te grappiger vind ik de Konijnen keutels die er bovenop liggen :)

Op het "pad", de ouwe spoordijk kwam ik al lopend terug naar mijn fiets ook een volwassen Konijn tegen maar die dook meteen weer de bosjes in.

Als volwassem kerel heb ik niet zoveel met Konijnen, tamme nog wilde, want als jochie heb ik in het moeras bij de weel (in het Brabants Wiel) bij mijn geboortedorp al 100en Konijnen gezien, de holen met vele nooduitgangen en de stroper die er Fretten in los liet en de jonge Konijntjes die er tegen de schemering met elkaar en hun ouders ravotten. Een prachtig gezicht en zoals ik al vaak gezegd heb heb ik toen al voor de rest van mijn leven genoeg Konijnen gezien. Konijnen zijn prachtige beestjes, maar die heb ik al zo vaak gezien dat ik liver een keer een Vos of een Ree of een Hermelijn zou zien. Die 3 diersoorten heb ik alle 3 wel eens in het echt gezien, maar behalve de Vos, behoorlijk lang geleden dat ik die zag. Liever nog zou ik eens een Das in het echt zien.

Anoniem zei

'Muizeoor' slaat volgens mij op de vorm en de beharing van het blad...
Het is typisch een plantje voor arme, droge zandgrond. Een spoortalud is dan ook een typische groeiplek. Het verdraagt behoorlijk wat betreding.
Ik heb het zelf niet in de tuin. 'Droog', is wat dit plantje betreft echt wel 'droog', maar op het karrespoor dat naar het huis van de buren leidt, groeit het wel. De bodem mag dus ook behoorlijk verdicht zijn...