woensdag 18 juli 2007


PERENBOOM (deel 1)


Boom

Al een paar keer heb ik het over de Stoofperenboom gehad. Tijd dus om er maar eens iets over te schrijven nadat ik mezelf wat in de materie heb verdiept wat ik totnutoe amper gedaan had. Op http://nl.wikipedia.org/wiki/Peer_(vrucht)
staan 4 rassen vermeld terwijl er op http://nl.wikipedia.org/wiki/Stoofpeer
maar 2 worden vermeld die in Nederland verbouwd worden. In totaal op slechts op 500 hectare (v.g.l. 500 voetbalvelden). Vandaar dat je ze ook maar in weinig groentewinkels en supermarkten aantreft. Als groente en fruit zijn ze nogal uit de tijd want wie kookt er nog Stoofperen met flink wat suiker, kaneel en een scheut rode wijn (dus groente). Bijna niemand lust ze rauw als fruit omdat ze nogal hard zijn en er een soort "steentjes" in zitten. Ikzelf vind ze rauw heerlijk maar 2 a 3 stuks per week is me genoeg en er hangen er best veel aan de boom. Zie de foto van 23 juni hierboven.

Ik had een uitgebreider bericht met meerdere foto's van de boom willen plaatsen maar dat krijg ik qua layout niet voor elkaar ..... dan maar in meerdere delen.

Geen opmerkingen: