woensdag 18 juli 2007


WELK INSEKT DOET DIT ?


De afbeelding is geen foto (de akku van de camera was leeg) maar een scan die ongeveer 3 x vergroot is. De kleur van het blad is daarom niet geheel natuurgetrouw. Het blad is overigens van een Wilde Akelei.

Welk insekt tast bladeren zoals deze aan ? In eerste instantie (voorjaar) door sporen op / in de bladeren, en later (zomer) ook stukken uit bladeren aan te vreten lijkt het wel.

VRAAG / VERZOEK:
Kan iemand me vertellen welk insekt dit doet en waarom ?

GRAAG VIA "reacties" ONDERAAN HET BERICHT

2 opmerkingen:

Anoniem zei

Met wat natte vingerwerk kwam ik uit op deze larve: zie >>

De insektenlarven die in bladeren leven heten mineerders en kunnen larven zijn van bepaalde bladwespen, vlinders, kevers en vliegen.

Met een loep en gebruikmakend van deze mineerderssite >> zal waarschijnlijk vrij eenvoudig tot een goede determinatie te komen zijn. Je komt er mooie termen tegen als "voldiepe mijnen", "anuskleppen" en "celsapdrinkers".

groet J.

Anoniem zei

Hallo J,

Dank voor je reactie ! Ik had geen idee hoe te gaan zoeken tot nu toe (lees: wat ik dan zou intypen in Google of Wikipedia). Met de website die je noemt kan ik wellicht een heel eind komen ja. Als ik iets gevonden meen te hebben zal ik het als bericht op de blog melden.
Prachtige soortnamen ook ! Net als die van Zweefvliegen (328 soorten in NL) die vandaag zelfs het NOS Journaal haalden.

Groeten A