vrijdag 23 mei 2008


JONGE MEREL IN TUIN

Ik vergat het haast nog te melden maar vanmiddag toen ik vanuit mijn keukendeur de tuin instapte hoorde en zag ik iets ritselen tussen de dichte maar niet al te hoge planten begroeiing.

Het was verdekt onder de bladeren en kon het dus niet zien, maar de beweging onder de bladeren leek me iets huppelends te zijn dus dacht ik ff aan een grote Kikker en daar hoopte ik ook op.

Toen ik me wat tussen de planten begaf en het dier naar een donkere plek ging waar de planten minder hoog zijn zag ik dat het een jonge bruine Merel was. Zoeen die uit het nest is gekropen met het voornemen pogingen tot vliegen te doen maar als een baksteen op de grond komt en het maar niet wilt lukken om te vliegen en alleen wat kan rondhuppelen.

Ze zijn dan een zeer gemakkelijke prooi voor Katten dus maar goed dat ik toch maar geen Kat heb aangeschaft.

Ik heb bij mijn weten geen Merelnest ik mijn tuin gehad of het moet wel heel verborgen zijn geweest en al zijn er volop van zulke plekjes in de tuin heb ik toch niet eerder iets gezien.

En voor zover ik weet kunnen jonge Merels best wel van de ene tuin toch in een andere tuin terechtkomen zonder te vliegen, vraag me niet hoe maar ik heb het elders wel eens eerder meegemaakt.

2 opmerkingen:

Anoniem zei

Ziet er altijd heel hulpbehoevend uit zo'n jonge merel. Via wat gehups door struikjes komen ze inderdaad denk ik wel van de ene in de andere tuin. En ik denk ook als je zelf een merelnest in je tuin had gehad dat je daar wel wat van gemerkt zou hebben.
Leeft ie nog ? Als ze nog zo klein zijn is het inderdaad een makkelijke prooi...ze kunnen wel fladderen maar dan vallen ze juist weer erg op en trekken ze juist de aandacht van katten, dus vaak zitten ze vrij stil, en maar wachten op de ouders die weer een snaveltje komen vullen...

Anoniem zei

De Merel was al niet zo klein meer, hij had bijna al de grootte van zijn ouders. Ik heb ze wel eens kleiner gezien als ze net uit het nest gekropen / gevallen zijn. Blijkbaar heeft ie al rondhuppelend al een tijdje weten te overleven en dan zit ie bij mij in de tuin goed want daar komen nooit katten of andere kwaadaardige beesten.

De plantengroei is ook dermate dik en welig tierend dat ie zich er goed in kan verschuilen en ik heb em ook maar niet achterna gezeten en dan nog, je zou em binnen de kortste keren kwijt zijn tussen de planten.

Ik beschouw het hierachter ook meer als een klein natuurgebiedje waar ik wel eens ga kijken meer dan als "mijn tuin".

Hoe de Merel zonder vliegen in mijn tuin is terecht kunnen komen is me echter een raadsel. Aan 2 kanten is het bebouwing en aan de 2andere kanten een schutting van 1.80 meter hoog. Misschien heeft ie (hij of zij is ook al wat groter) toch al wel een stukje kunnen vliegen en moest nu weer ff op adem komen :)

In ieder geval toch wel leuk eens een vogel in de tuin te zien want dat gebeurt zelden en ook wel leuk dat het dus blijkbaar fungeert als een soort kraamkamer :)