maandag 12 mei 2008


RUPS (VAN GROTE BEER ?)



An heeft gisteren in haar tuin op jonge bladeren van een Balsemien deze dikke harige Rups gefotografeerd.

Ik weet zelf vrijwel niks van Insekten dus ben ik eens online op zoek gegaan en denk gevonden te hebben van welk Insekt de Rups is, n.l. van een Grote Beer Vlinder, een Nachtvlinder die ook overdag actief is.

Check maar eens op deze links:
www.vlindernet.nl/vlindersoort.php?vlinderid=495

Het meest word ik nog gesterkt in de veronderstelling dat de Rups van een Grote Beer is omdat ik her en der lees dat de Rups witte stippen aan de zijkant heeft (en verder ook de stekels die borstels worden genoemd, maar dat laatste hebben meer Rupsensoorten). En ook las ik dat deze Rupsen op warme voorjaarsdagen vaak te zien zijn, zonnend en foeragerend zo luidde de tekst.

Ook las ik dat de Grote Beer in Nederland best veel voorkomt. De Vlinder ziet er dermate fraai uit en dat in combinatie met het feit dat ik em zelf nooit gezien heb, vermoedde dat het iets heel bijzonders was. Maar dat valt dus nogal mee / tegen ? :)

Verder stuurde An me vorig jaar (voordat de blog ueberhaupt bestond) al eens een foto van een fraai uitziende Vlinder waarvan we met moeite wisten te achterhalen wat het was. Ik ben die foto en de emails erover intussen kwijt maar er staat me bij dat dat een Grote Beer Vlinder was.

Het is in de vorm van een Rups dat deze Vlinder dat winter doorkomt, van september tot juni, dus dat klopt ook wel.

Tot mijn verbazing vond ik eigenlijk best veel info (websites) over Vlinders en Rupsen online.

Een aantal van die sites heb ik zojuist aan de blog toegevoegd, en minstens een van die sites levert zelf ook weer diverse links naar andere sites over dit onderwerp.

Geen opmerkingen: