donderdag 26 juni 2008


ONBEKENDE KEVER

Deel 2: closeup


Een uitsnede van een vorige foto waarop het Kevertje beter te zien is.

Een echte macro foto is het niet, dus is ie ook niet echt goed te zien maar toch wel dat de voelsprieten (of hoe die dingen ook moge heten) geribbeld zijn.

En al zoekende in mijn Insektengids denk ik dat het torretje een soort is die gerekend wordt onder de "Haantjes".

In het echt is het beestje niet eens 1 centimeter groot dus je ziet em hier groter dan in het echt.

Ik zou dankbaar zijn als een of andere expert me kan melden welke Keversoort en ook het Plantensoort het is.

2 opmerkingen:

Anoniem zei

Het zou wel eens het Groene Muntgoudhaantje kunnen zijn; lees op
http://nl.wikipedia.org/wiki/Groene_muntgoudhaan

Anoniem zei

Hoi Mark,

Dank voor de reactie en ik moet toegeven dat ie er qua uiterlijk erg op lijkt ja, maar toch heb ik mijn twijfels.

Het soort Kever dat je noemt heeft als Waardplanten het Munt plantengeslacht en de plant op de foto is dat zeker niet. Waardplanten zijn specifieke soorten planten waar Insekten van en /of op leven. Dat is meestal 1 soort Insekt op 1 soort plant en omgekeerd dat 1 soort plant ook weer 1 soort Insekt aantrekt.

Verder las ik op de url die je noemt dat die Keversoort graag in vochtige omgevingen leeft en het hooggelegen zanderige en rotsachtige dijkje waar ik em vond
is echt kurk-kurk-droog.

Dat had ik er explicieter bij moeten schrijven want als je slechts 1 bericht uit de blog er uit pikt heb je als lezer misschien niet in de gaten dat ik met een reeks berichten bezig ben over zo'n specifiek gebiedje / ecosysteem.