woensdag 11 juni 2008


PAPAVERACHTIGEN DEEL 8

Uitgebloeide onbekende soort


An stuurde me ook deze erg fraaie closeup van een uitgebloeide Papaver uit haar tuin.

Welke soort het is weten we niet en ik weet ook alleen dat ie rode bloemen had, maar welke kleur rood ? Al is dat niet perse bepalend voor de soort.

Het lijkt vlees noch vis ;), een soort tussenstadium. Want hij is al wel uitgebloeid maar een echte zaadbol is het ook nog niet echt.

Ik durf wel een gokje te wagen over wat het dan wel is:

Het grote ding in het midden is denk ik wat voorheen de stamper was en die nu een soort vruchtbeginsel is en wat later de zaadbol wordt. En de zwarte "franje" die er nog aanzit zijn denk ik de restanten van de meeldraden.

1 opmerking:

Anoniem zei

Dat 'ding'in het midden staat nu inderdaad zaadbol te zijn. Ik vond het een bijzonder gezicht, zo nog met blauw-paars achtige resten van meeldraden er nog aan...
De bloem was inderdaad felrood, net als de felrode kleur van de klaprozen die je vaak in bermen ziet. Deze heeft erg grote bloemen, het is altijd jammer dat dat maar voor een dag of twee, drie is.