woensdag 20 augustus 2008


NOG EEN GANZENVOETSOORT ?


Een foto tussendoor, een aantal dagen geleden gemaakt in een berm langs de Oude Vlijmenseweg, in de buurt van het meest oostelijke donk (en later opgehoogd tot een terp) met een oude boerderij erop. Die terp of boerderij zal vast een naam hebben maar ik ken die niet en kan die ook niet vinden.

De hoge planten zijn, denk ik, ook weer een Ganzenvoetsoort (uit de familie der Amarant-achtigen). Al die Ganzenvoeten of erop gelijkende planten vind ik uitermate moeilijk te determineren en uit elkaar te houden.

Over het algemeen een categorie planten waar weinig mensen oog voor hebben en ook niet weten wat het is. Ik heb me de laatste tijd juist tot doel gesteld om uit te vinden hoe zulke planten heten. Alleen oog hebben voor zeer bijzondere, zeldzame of sensationeel uitziende planten is een beetje gemakkelijk en ook geen echte uitdaging.

En 'wie het kleine (minder fraaie) niet eert, die ....' :)

2 opmerkingen:

Anoniem zei

Moeilijk te zeggen op basis van een foto waar je de details bijna niet ziet, maar waarschijnlijk gewoon de melganzevoet.

Anoniem zei

Dank voor je reactie, alweer Melganzevoet ?

Bij een eerder bericht met een foto reageerde je ook dat het een Melganzevoet was maar dat dat een kleintje was en waarschijnlijk omdat ie op grond van verkeerde (of in ieder geval niet optimale) samenstelling groeide. Toch ken ik die plant in dat bericht niet anders dan in die hoedanigheid. (zie http://wildetuinen.blogspot.com/2008/08/een-ganzenvoet-of-melde-deze-vond-ik.html

Zoekend in allerlei plantenboeken begon ik de laatste uren al te vermoeden dat het helemaal geen Ganzenvoet is. Ook had ik me al gerealiseerd dat het een slechte foto is bij dit bericht omdat de bladeren (vrijwel) niet te zien zijn. Stom en onoplettend en te gehaast als ik was. De volgende keer als ik de plant tegenkom zal ik er eens beter op letten. Wel staat me vagelijk bij dat ie meer onderaan hele smalle rechte blaadjes had en dat is niet echt des Ganzenvoets :)Ook vroeg ik me al af waarom ie MELganzevoet heet, en of dat iets te maken heeft met een aanverwant geslacht dat Melde / Atrix heet.

Vroeger werden die gerekend tot de Ganzenvoet familie, sinds 2005 tot de Amarant familie.In een andere plantengids uit 2006 / 2007 kwam ik em zelfs tegen als MELKganzenvoet maar dat komt vsst omdat dat een uit het Duits vertaald boek is. In al mijn andere plantengidsen heet ie gewoon MELganzenvoet.Ik stuit wel vaker op zulke fouten in vertaalde plantengidsen, soms wel eens zo vaak na elkaar dat ik er een betaalde baan aan zou kunnen hebben om als corrector voor vertaalde boeken zou kunnen werken :)