dinsdag 12 augustus 2008


EEN GANZENVOET OF MELDE ?


MELGANZENVOET = Chenopodium album

Deze vond ik ook maandag-middag 11 augustus op dezelfde locatie als de Nachtschade.


Ook weer zo'n zeer algemene plant die ik al decennia lang tegenkom maar waarin ik me nooit verdiept heb, d.w.z. niet uitgezocht welk plantensoort het is.

Al bladerend in plantenboeken en louter afgaand op de afbeeldingen dacht ik even aan de Brave Hendrik, maar die zal het wel niet zijn, want:

1.) Die is groter (dit plantje is hooghuit 10 centimeter hoog en toch al volwassen want hij bloeit).
2.) Die is vrij zeldzaam en deze locatie lijkt me ook niet de plek voor zeldzame planten. (Dat is meer in het Westerpark en op het ouwe spoordijkje van het vroegere Halvezolenlijntje).

Ik ben er wel van overtuigd dat het familie is van de Brave Hendrik. Nederlandse namen van verwante planten dragen de woorden '-Ganzenvoet' en '-Melde' in hun naam.

Vroeger werden die allemaal gerekend tot de familie der Ganzenvoeten maar volgens de Heukels' Flora van 2005 tot de Amarant-achtigen. Dergelijke taxonomische naamsveranderingen hebben dan betrekking op de Latijns-wetenschappelijke namen terwijl de oude Nederlandse namen (meestal ? / altijd ?) gehandhaafd blijven.

1 opmerking:

Anoniem zei

Ik denk dat het gewoon de melganzevoet is (Chenopodium album).
Brave Hendrik (Chenopodium bonus-henricus) heeft meer pijlvormige bladeren.
Dat het plantje zo klein is gebleven licht waarschijnlijk aan ongunstige groeivoorwaarden.