vrijdag 8 augustus 2008


STRONK MET MOS


Hier nog een foto van een mooie boomstronk. De foto is gemaakt een paar minuten na de vorige foto en het is de boomstronk waar ook de Cladonias op groeien die in het vorige bericht waren te zien.

Zoals je ziet groeit er ook een echt mossensoort op (llinksboven op de foto) en ook de boomstronk zelf vind ik al super mooi.

Te gek toch dat natuurorganisaties zulke oude dooie bomen gewoon laat liggen zodat er nog van alles op kan groeien. Op een andere dode boomstronk zag ik ook gaten die er waarschijnlijk door Kevers in gemaakt waren. Het was echter te donker op die plek dat ik er geen foto van heb kunnen maken.

2 opmerkingen:

Anoniem zei

Wat een prachtige foto van een prachtige stronk ! Ook ik heb altijd de neiging om stronken te fotograferen, het heeft iets kunstzinnigs zowat...
De 'sport' is de mooiste hoek te vinden voor de foto ; de ene foto is niks, terwijl de andere, van dezelfde stronk, een bijzonder mooi effect geeft.

Anoniem zei

Beste An,

Dank voor het compliment. Maar echt veel aandacht had ik niet besteed aan de foto. Het was meer omdat ik in een heel oncomfortabele hoduing had gezeten om die Cladonias had gezeten en voordat ik mezelf weer omhoog hees ik nog ff om me heen keek op welke stronj die Cladonia's nu groeiden en ik ook een beetje de hoop had dat de boomsoort een hulpmiddel zou zijn om het soort Korstmos vast te stellen. Je kan namelijk een beetje de nerven en de jaarringen van de boom op die foto zien. En er bestaan boeken waaruit je aan de hand van nerven van boomstammen kunt bepalen welk boomsoort het is. Er staat ook een link op mijn blog over houtsoorten.