dinsdag 13 mei 2008


LIVE WEBCAMS

(Deel 1: VOGELS)

Ik ontdekte zoeven een aantal webcams van vogels, voornamelijk broedende vogels maar ook van een heen en weer vliegende (jagende, vissende) IJsvogel.

De cams zijn allemaal te vinden op de website van de Vogelgescherming (die ik ook als 1 link bij de LINKS heb gezet) maar hier de aparte cams van een aantal vogelsoorten. De camera's die in nestkastjes filmen zijn in zwartwit (de Torenvalk en Steenuil), die van de camera's die buiten staan zijn overdag in kleur.

Met name die van de jagende, vissende druk heen en weer vliegende IJsvogel vind ik erg fraai, al heb je er wel wat geduld voor over hebben. Soms zie je op die webcam ook insekten langs vliegen. Als je dubbelklikt op het beeld krijg je het fullscreen te zien:

Torenvalk: www.beleefdelente.nl/torenvalk
Steenuil: www.beleefdelente.nl/steenuil
In de nestkastjes van de Torenvalk en de Steenuil zitten zelfs 2 webcams (camera's).
IJsvogel: www.beleefdelente.nl/ijsvogel
Lepelaar: www.beleefdelente.nl/lepelaar
Grote Stern: www.beleefdelente.nl/grotestern
Gierzwaluw: www.beleefdelente.nl/gierzwaluw

Per vogel staan er ook streamende filmpjes van eerdere videoopnames van de webcams te zien en daarop zijn soms ook andere dieren te zien.

De webcams zijn wel flink professionele digitale videocamera's. Niet zomaar van die goedkope piepkleine dingetjes die overal te koop zijn.

De kwaliteit van de live webcams als die van de streamende filmpjes zijn zeer goed van kwaliteit.

1 opmerking:

Anoniem zei

Ik heb nu even niet zoveel tijd om nu uitgebreid te kijken, maar ik heb nu eenmaal wat met vogels, dus ik kon het niet laten en heb alvast wat bekeken. Genieten ! Dank voor de tip Anton, ik ga zeker vaker kijken.