vrijdag 27 juni 2008


GEWONE BRUNEL


Alweer een plant waar ik vaak van gehoord had maar nog nooit gezien had.

Ook weer in het Westerpark en je zou haast geloven dat daar iemand heeft lopen rondstrooien met een zak gemengd zaad van een biologische kweker. Officieel schijnt het te heten dat al die bijzondere planten daar allemaal maar uit zichzelf komen aanwaaien, maar wat er zoal staat is haast te onwaarschijnlijk voor woorden. Hoe dan ook, er groeit veel fraais.

Gewone Brunel = Prunella Vulgaris.
Van de familie der Lipbloemigen.

2 opmerkingen:

Anoniem zei

Dit heb ik altijd een schattig plantje gevonden. Bijenkorfje wordt het ook wel eens genoemd...

Anoniem zei

Beste AnneTanne,

Wie en / of waar noemt men em Bijenkorfje ?

De website van het Meertens Instituut met het deel van dialecetnamen van planten kom ik al dagen niet in (trage server van hen ?).

Wel kwam ik elders tegen dat ie in de Friese Taal "Bijekuorke" heet wat vertaald wel hetzelfde zal betekenen denk ik.

Net als op alle Lipbloemigen komen er graag Bijen op af voor de nectar, maar ik heb de indruk dat bij veel bloemen (in het algemeen) de nectar al op is, d.w.a. al eerder opgehaald door Bijen of ook andere insekten.