zondag 29 juni 2008


"ONTSNAPTE" SIERDISTEL ?

Deel 1: onbekende soort



Op 27 april toonde ik deze onbekende Distelsoort al eerder toen ie nog jong was en niet meer dan een laag bij de grondse blad rozet. Groeiend op het ruwe terrein naast het ouwe Kruithuis aan de Citadellaan in 's-Hertogenbosch.

Nu zijn ze groter dan ikzelf, zowat 2 meter hoog en volop in knop staand.

Deze en de volgende foto is alweer van 13 juni, dus intussen zullen ze wel bloeien maar het komt er steeds maar niet van om te gaan kijken.


Ik heb dit Distelsoort wel eens eerder gezien maar een autochtone Distelsoort is het niet. Ik denk dat het een ontsnapte, verwilderde sierdistel is.

Weet iemand de naam van het soort en waar ie van origine vandaan komt ?

1 opmerking:

Anoniem zei

Ik heb nog eens beter zitten studeren op allerlei autochtone Distelsoorten, en raak nu geneigd te denken dat het de vrij zeldzame Wegdistel (= Onopordum Acanthium) zou kunnen zijn. Ik kom daar namelijk foto's van tegen waarop ie er vrij grijs uitziet en op een andere foto ook de gele kleur op de bijna ontluikende knoppen (zie volgende foto) Verder las ik erover dat die soort wel 2.5 meter hoog kan worden. Ook kwam ik in de omschrijving tegen dat de bladeren spinrag-achtige behaard is (dat klopt) en dat ie kandelaar-achtige vertakt is (dat klopt ook, zie foto).