zondag 29 juni 2008


WETTELIJK BESCHERMDE

PLANTEN IN HET WESTERPARK

Ik geraak steeds meer de overtuiging toegedaan dat er bij de aanleg van het Westerpark iemand heeft lopen rondstrooien met zaden van een biologische kweker en verkoper van zeldzame planten.

Een tijdje geleden al meldde ik 1 of meerdere soorten Orchissen en dat spreekt tot 's-mensens verbeelding (al heb ikzelf niet zoveel met Orchissen) en kwam er onlangs ook achter dat ook de daar groeiende Wilde Marjolein eveneens wettelijk beschermd is en via een reactie van AnneTanne op een ander zeer klein plantje, de Steenanjer, ook al een beschermde plant is.

En dan ook nog de grote grijzige Distel die ik er zag groeien, en waarvan ik dus denk dat het de autochtoon voorkomende Wegdistel is terwijl ik em steeds aanzag voor een verwilderde sierdistel. Die Wegdistel is dan wel niet beschermd of op de Rode Lijst staand maar wel degelijk behoorlijk zeldzaam.

Toen een vriend me die aanwees (want het park is zelfs nog groter dan ik dacht) bleek iemand daar de hoofdstengel met de bloemen, of uitgebloeide bloemen of de knoppen er uit te hebben geknipt of gesneden.

Een kleine maand geleden bleken ook een groot aantal Orchissen op semi professionele wijze uit de grond te zijn gehaald. Ik begin zelfs te vermoeden wie dat gedaan hebben maar laat ik dat maar niet "en public" schrijven want ik beschik niet over bewijzen.

Geen opmerkingen: