zondag 29 juni 2008


VEELDOORNIGE DISTEL # 1



Ook deze Distel vond ik op dezelfde dag op dezelfde ruigte bij het ouwe Kruithuis en deze bloeit dus al wel.

Ook op deze heb ik flink moeten studeren qua soort en ben er nog steeds niet absoluut zeker van, en dat komt vooral omdat ook over deze Distelsoort lees dat ie vrij zeldzaam is.

Mijn ervaring is namelijk dat als er in boeken beweerd wordt dat iets zeldzaam is dat dan ook wel degelijk behoorlijk zeldzaam is en meestal in die mate dat je zo'n plant in praktijk nooit zal tegenkomen.

Of heb ik nu de laatste tijd veel geluk of groeien er soms in 's-Hertogenbosch en contreien veel bijzondere planten ?

Ik kwam em namelijk op nog een plek tegen waar ik er nog meer foto's van heb gemaakt, zie volgende berichten.

Ook deze plant heeft in de Nederlandse taal 2 namen:
Veeldoornige / Langstekelige Distel = Carduus Acanthoides.
Dat "veeldoornige" vind ikzelf de beste naam van de plant, want het aantal stekels vind ik een opvallender kenmerk dan de lengte van de stekels.

Geen opmerkingen: