dinsdag 5 augustus 2008


MUURLEEUWENBEK # 3

"ONKRUID" OP STOEP # 2



Ik schreef al eerder over dit plantje en in botanische zin heb ik daar zo goed als niks aan toe te voegen.

MUURLEEUWENBEK # 1
en
MUURLEEUWENBEK # 2

In # 1 meldde ik dat ie ook bij mij op de stoep groeit, tegen de voorgevel van mijn (huur-)huis.

In # 1 dat ie in een door de gemeente flink gesubsidieerd boek wordt genoemd als een speciaal plantje dat op de ouwe stadsvestingsmuren groeit.

Ik zie het plantje echter overal opduiken op muurtjes of op plekken waar restanten van steen in de grond zitten.

Vorige zomer groeide ie massaal in de betonnen kubus plantenbak met boompie en onogelijke heestertjes erin die hier op de stoep staat. De gemeente beheert die en van de ene dag op de andere was ie daar verdwenen en alle grond systematisch omgewoeld. Dat was echt niet gedaan door hangjongeren hoor :) Je mag 3 x raden door wie wel :)

Het plantje heeft dus eieren voor zijn geld gekozen en groeit dus nu zowat de kruipruimte onder het huis binnen. Toen ie in die plantenbak groeide vorig jaar groeide ie nog niet op straat dus is er zeker sprake van een overlevingstactiek. Niet zozeer survival of the fittest maar survival of the smartest, ofwel vertaald, wie niet sterk is moet slim zijn :)

In # 1 noemde ik 2 Latijns-wetenschappelijke namen maar de echt officieele naam volgens Heukels' Flora 23e druk van 2005 is Cymbalaria Muralis.

Geen opmerkingen: