dinsdag 5 augustus 2008


"ONKRUID" OP STOEP # 1


LINKS:
CANADESE FIJNSTRAAL =
Conyza canadensis

+
RECHTS:
KAAL KNOPKRUID = Galinsoga parviflora


Het lijkt wel of de Gemeentelijke Plantsoenendienst de laatste weken ook vakantie heeft want het onkruid hier op straat in de wijk tiert welig :)

Van mij mag het en het gaat op deze blog ook niet altijd en alleen maar over zeer bijzondere en zeldzame plantjes.

Het gaat me bij deze foto (gisteren gemaakt) over die ijle hoge plant bij het paaltje. Relatief hoog, deze is iets van 30 centimeter maar tegen de muur van mijn huis staan ook veel kleinere en een straat verderop staan exemplaren van wel meer dan een meter hoog, maar allemaal zijn ze even ijl. Ik zie dit plantensoort in de afgelopen weken werkelijk overal opduiken, maar ik kom er maar niet uit welk plantensoort het kan zijn.

Ook niet van die lagere plantjes rechts ervan. Al zegt mijn gevoel dat ik die al eens eerder op mijn blog had maar ik kan em niet terugvinden, ook niet in boeken (geen van beide soorten dus).

3 opmerkingen:

Anoniem zei

Misschien de Canadese Fijnstraal en het Harig Knopkruid?

Probleem is dat ik op de foto de bloemetjes niet goed kan zien en of de stengel van het rechtse exemplaar behaard is.

groet J.

Anoniem zei

Dank voor je reactie, JL. Ik wil er ook nog betere en ook meer closeup foto's van maken.

Anoniem zei

Hoi JL,

Net wat opzoekwerk gedaan en met beide planten heb je zo goed als gelijk. Die Canadese Fijnstraal heb je vast helemaal goed en i.d.d. stonden de bloemetjes ervan niet mooi op de foto (het ging me bij deze foto ook om het "gestalte" (dat zo ijl is) en was al van plan er meer foto's van te maken. De bloemetjez zijn zo goed als uitgebloeid en ook piepklein, hooguit 5 millimeter.

Van het andere plantje had ik enkele uren geleden nog een topje geplukt, er staan er immmers toch 100en van en over enkele weken spuit de gemeente ze toch dood.
Het zal geen Harig Knopkruid zijn wnat die is i.d.d. erg behaard en ik heb met een loep naar dit topje zitten kijken en kan vrijwel geen beharing intdekken. Harig Knopkruid is een exoot uit Zuide Amerika en nog maar sinds 1920 un Nederland. Daarom denk ik dat het het autochtone broertje Kaal (of vroeger ook wel Klein) Knopkruid is, want die lijkt er heel erg op maar is niet of veel minder behaard en bovendien ZEER algemeen.

Maar op beide plantjes kom ik nog terug in berichten.