donderdag 22 mei 2008


TYPISCH RUDERAAL TERREIN

(Onbekende plant 1)


Afgelopen maandagmiddag 19 mei was ik op een ruderaal terreintje aan de Havensingel hier vlakbij. Een ruderaal terrein is een vakterm van o.a. biologen dat een biotoop aangeeft waar bepaalde plantensoorten graag groeien.

Het zijn vaak terreinen die vroeger voor menselijke activiteiten zijn gebruikt en in onbruik en verval zijn geraakt en waar de natuur het weer overneemt.

Vaak zijn ruderaal terreinen ook plekken waar veel puin of beton resten liggen, of met oude verweerde muren met barsten en kieren erin. Daar groeien nogal eens zeer specifieke planten maar ook hele gewone, maar dat soort biotoop vind ik toch een erg interessant fenomeen, waar ik zeer zeker later nog eens op terugkom.

Nu even over dat terreintje hier, er staan stalen hekken omheen en het zat altijd op slot en ik fiets er al jaren langs en vond het er altijd al lekker verwilderd uitzien. Jarenlang hebben er oude autowrakken gestaan om afgevoerd te worden naar een autosloperij.

Sinds enige tijd ken ik iemand die er nu recht van overpad heeft dus kon ik er eens wat rondneuzen en inderdaad ligt het min of meer vol met puin waar weer aarde en humus overheen is gekomen in de loop der jaren en de planten doen het er erg goed.

De plant op de foto zou je haast kunnen bestempelen als 1 van de lelijkste soorten in onze contreien, maar zoals met zoveel grenst het foeilelijke ook weer aan het beeldschone, ook over die opvatting de komende dagen meer.

De plant doet me in de verte denken aan de soorten die Raketten worden genoemd en het zal er zeer zeker familie van zijn en aan de bloemen te zien is het zeer zeker een lid van de familie der Kruisbloemigen.

Geen opmerkingen: