donderdag 22 mei 2008


ZWAMMEN OP STAM KRULWILG


Wat me het meest fascineerde waren de in mootjes gezaagde stukken van de stam van die Krulwilg waarover ik zojuist schreef dat er op de stronk van de stam alweer uitlopers groeien.

Wilgen (in alle soorten) zijn taai en stug (al is het hout erg zacht en slap, daarom waaien ze zo vaak om) en weten zich altijd wel weer te herstelllen of te zorgen voor een biotoop voor andere organismes.

Dit was een stapel van meer dan een meter hoog van mootjes van die vroegere stam. Best indrukwekkend om te zien liggen.

Sommigen hoor ik al denken dat daar een mooi fikkie van gestookt kan worden of er anders mooie gebriksvoorwerpen of zelf meubels van gemaakt kunnen worden. Allemaal waar maar ik zou toch willen pleiten om het zo te laten als het IS. Niet alleen maar vanwege de schoonheid maar ook als bijdrage aan de wereldvrede.

De Zwammen die op het zaagvlak van deze stam groeien zijn intussen zelf ook alweer afgestorven exemplaren van de Paarse Korstzwam die als ie nog leeft de meest fantastischte purper sckakeringen kan hebben waarvan An vorige najaar al prachtige foto's voor de blog maakte.

De gebarsten boomschors rondom de dooie boomstam doet me haast fantaseren dat dit de uitvinder van rupsvoertuigen heeft geinspireerd.

Paarse Korstzwam = Trifolium Repens

1 opmerking:

Anoniem zei

De zwammen bij ons op de dode krulwilg zien er inderdaad ook zo uit als op deze foto nu. Er laat steeds meer bast los en de zwam wordt minder en minder. De resten van de boom laten we echter staan omdat we hem als 'vogelboom' staan en het ziet er eigenlijk ook wel artistiek uit :)