zaterdag 12 juli 2008


IS DIT SOMS EEN TEEK (?) # 2


Volgens hetzelfde procedee; een uitsnede uit de vorige foto.

De vriend met wie ik onderweg was geweest opperde nadien bij het zien van de foto dat het misschien een Teek is.

Het beestje was iets van 2 millimeter groot.

In mijn Insektengids kan ik Teken helemaal niet vinden als zijnde een Insektenfamilie of -orde.

En als het een Teek is verbaast het me ook dat ie het blad van die Wolfspoot plant zou hebben aangevreten want ik dacht dat Teken zich voedden door bij dieren iets in de bloedbaan te brengen of aftappen ofzo.

Voor mij is dat hele Insektenrijk nog steeds 1 groot mysterie :(

3 opmerkingen:

Anoniem zei

Ik heb er net zelf Wikipedia maar eens op losgelaten :) Teken zijn helemaal geen insekten maar worden onder de Mijten gerekend en behoren daarmee weer tot de Spinachtigen (en hebben dus 8 poten i.p.v. 6).

Inderdaad bestaat hun voedsel uit bloed van gewervelde diersoorten na zich in de huid te hebben vastgebeten. Ze kunnen daarbij enge ziektes overbrengen

Anoniem zei

Het zal wel het achterwerk van een "Moertje" (Chrysolina polita) zijn. Zie http://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/thumb/e/e1/IMG_0226_Chrysolina_polita.jpg/800px-IMG_0226_Chrysolina_polita.jpg.

Op de Goudhaantjeswebsite staat o.a dit: Het Moertje is in geheel Nederland de meest algemene goudhaan. Op Lipbloemigen in vochtige bosranden en vochtig grasland, ook in cultuurlandschap en langs brakke binnenwateren. Optimaal in rietland en elzenbroekbos op Wolfspoot en Watermunt.

bron: http://home.zonnet.nl/winkelman114/CHLI/CHLIPOLI/CHLIPOLI.fB.htm

Anoniem zei

Beste JL,

Allereerst hartelijk dank voor je reactie maar je gaf een url naar een foto op wikipedia en ik had dan liever de url gehad naar het artikel waar de foto's klikbaar zijn.

Met Moertje en ook diens Latijns-wetenschappelijke naam kan ik niks vinden op Wiki.

Verder noem je een Goudhaantjes website zonder daarvan de url te geven en in mijn Insektengids heten ze geen Goudhaantjes maar Bladhaantjes en slechts enkele soortan van die Keverfamilie hebben in het Nederlands namen waarin Goudhaantje voorkomt. Maar het is wel een leuke associatie met de vroege Bossche punk band de Goudhaantjes :)

Op die andere website van ene Winkelman114 op Zonnet.nl displayed de foto niet in mijn browser (MSIE 7.0) in combinatie met Mocrosoft Vista.

Erg veelzeggend is natuurlijk weer wel dat het beest graag op Watermunt en dus ook de Wolfspoot zit en dat dan ook nog eens weer in rietlanden en Elzenbroekbos en het was me ook al opgevallen dat er in de contreien waar we waren erg veel Elzenbomen en struiken groeiden maar ik wilde je niet lastigvallen met boomsoorten ....