zaterdag 12 juli 2008


ONBEKENDE SPRINKHAAN # 1


Sinds het bericht van dinsdag was ik door mijn foto's heen en daarna volgden enkele dagen met veel regen dus het kwam er niet van om nieuwe foto's te maken.

Gisteravond vroeg (vrijdag 11 juli) nog enkele flinke stortbuien en toen klaarde het heel aardig op. Ik heb toen tesamen met een vriend een fietstocht gemaakt langs de weg tussen de Moerputten en de Gement (de Deutersestraat en verder). Noordelijk van dat landweggetje liggen diverse graslanden met een bijzondere flora en fauna.

Met wat zon (dat was er gelukkig) en wat geluk kan je er diverse insekten aantreffen, allerlei Motten maar ook het zeldzame vlindertje het Pimpernelblauwtje (dat ooit bijna uitgestorven was) heb ik er gezien maar helaas niet weten te fotograferen.

Ook zagen we diverse Sprinkhanen waaronder jonge exemplaren van een fel lichtgroene Sabelsprinkhaan soort maar ook daarvan heb ik geen goeie foto. Er was er 1 die vrij lang stil bleef zitten op een grasstengel maar toen ik om de grashalm heenliep om een betere positie voor een foto te krijgen draaide ie om de stengel heen mee.

Wel lukte het me om een ander soort Sprinkhaan te fotografen. Dat is bovenstaande foto en in een volgend bericht een uitsnede van deze foto zodat je em beter kunt zien. (Met Insekten doe ik dat vaker; eerst de originele foto tonen en daarna een uitsnede ervan omdat ik niet de indruk wil wekken dat ik er erg dichtbij kwam of een macro- of telelens gebruikte).

Geen opmerkingen: