zondag 13 juli 2008


BLAUWE KNOOP # 1

BLAUWE BLOEM



Ook vrijdagavond gevonden in een van de graslanden langs de Deutersestraat.

De plant ontleent zijn Nederlandse naam aan de kleur (die ikzelf overigens liever lila zou noemen) en de vorm van de bloem die knoop- / bolvormig is).

Of er ook een verband bestaat met de uitdrukking "van de blauwe knoop zijn" voor personen die principieel geen alcoholhoudende dranken gebruiken weet ik niet. Wel las ik ergens dat ie vroeger gold als afweermiddel tegen hekserij. Misschien bestaat er een verband want die middeleeuwse Gristenen hielden er wel meer rare bijgeloven op na. Zo bestaat er ook een verhaal dat de duivel uit woede een stuk van de wortel afhaalde en inderdaad heeft de penwortel een soort raar uiteinde en dit las ik ook pas achteraf maar desondanks zou ik em niet uitgegraven hebben om het zelf te aanschouwen.

Hij is redelijk zeldzaam behalve in laagveengebieden en staat ook op de Rode Lijst van Nederland van 2002. Op het graslandje waar ik deze vond stonden er desondanks best veel.

Blauwe Knoop = Succisa Pratensis (of Scabiosa Succisa).

Hij behoort tot de familie der Kaardebolachtigen (al bestaan daarover verschillende academische opvattingen waar ik later op terugkom) en inderdaad lijken de bloemen van Blauwe Knoop en de Kleine Kaardenbol nogal op elkaar.

Geen opmerkingen: