zondag 13 juli 2008


WATERAARDBEI


Ik heb me laten vertellen dat dit Wateraardbei is. Gevonden tussen dermate dichte begroeiing langs een slootkant dat ik niet de gehele plant inclusief bladeren kon fotograferen.

Ik vond em ook weer vrijdagavond 11 juli langs dezelfde slootkant waar ik ook die Wolfspoot met Insekt erop vond.

Ik vermoed dat dit uitgebloeide of dichte bloemen zijn maar zeker weten doe ik het niet want het was de eerste keer dat ik em vond.

Hij is tamelijk zeldzaam behalve in laagveengebieden en is in de laatste decennia in ieder geval dermate in aantal afgenomen dat ie sinds 2002 op de Rode Lijst staat.

Wateraardbei = Comarum Palustre (of Potentilla Palustris).
Hij behoort tot de familie der Roosachtigen en de bladeren zien er ook een beetje uit als van andere Aardbei soorten.

3 opmerkingen:

Anoniem zei

Dit is inderdaad een wateraardbei.
Als je het blad bekijkt (je kan het vaag vermoeden onderaan je foto) zie je de gelijkenis met o.a. het vijfvingerkruid (Potentilla reptans) waar je het in een eerder bericht over had.

Anoniem zei

Hoi Anne,

Inderdaad ja, ik had al een plaatje gezien in een plantengids, heel erg gelijkend op de bladeren van Vijfvingerkruid. Meer nog dan op de bladeren van andere Aarbei soorten waarnaar ik in het bericht verwees. De bladlobben zijn veel slanker.

Anoniem zei

Je mag 'aardbei' hier dan ook niet beschouwen als een aanduiding van het geslacht.
'Comarum' is veel nauwer verwant met het geslacht Potentilla dan met het geslacht Fragaria.

Oh ja, op je foto zie je niet de knoppen, maar inderdaad de uitgebloeide bloemen/vruchtjes van de wateraardbei.