zondag 13 juli 2008


VEENPLUIS


Deze plant (die ik ook afgelopen vrijdagavond vond op een van de eerder genoemde graslandjes) was ik bijna vergeten.

Omdat het een uur voordat ik daar was nog flink geregend had waren deze zaden kletsnat en daarom had ik er twee stukjes vanaf geplukt en mee naar huis genomen om het zaad in een klein potje water te laten drogen.

De Veenpluis wordt samen met nog een een aantal soorten Wollegrassen genoemd maar in feite is het helemaal geen echt Grassoort maar behoort tot de Cypergrassen en ook dat zijn geen echte Grassen maar er slechts op gelijkend. Voor meer info hierover zie:

Veenpluis = Eriophorum Angustifolium (of Eriophorum Polystachion).

Zoeven vond ik het potje waarin ik ze had gezet terug in de keuken en heb er deze foto van gemaakt en zoals wel te zien is heeft de camera er flitslicht voor gebruikt.

Om een idee te geven van de grootte: de opening van het glazen potje waar ze in staan is 2,5 centimeter breed.

1 opmerking:

Anoniem zei

De opening van het potje is op mijn beeldscherm ook 2,5 cm, dus de foto is op WARE GROOTTE afgebeeld! Leuk spul trouwens, dat veenpluis.