zondag 13 juli 2008


GEWONE BERENKLAUW # 1


Ook vrijdagavond gevonden, de vrij algemene Gewone Berenklauw die sinds decennia qua bekendheid overschaduwd wordt door de exotische Reuzenberenklauw.

Deze is autochtoon in Nederland en ik vond er in een berm in De Gement een heel aantal. Ook bloeiende maar helaas is mijn foto van de witte schermbloemen mislukt. Maar ik kom em vast nog wel eens tegen en dit jaar had ik em al eerder in een berm zien staan maar toen ik daar later naar terugging met camera was die berm al gemaaid.

Dit exmplaar moet nog gaan bloeien, dat zijn de lichter gekleurde uitlopers in het midden van de foto; de stengels schieten dan flink omhoog tot ongeveer een halve meter en vormen dan bovenin de schermbloemen.

Gewone Berenklauw = Heracleum Sphondylium.

Geen opmerkingen: