zondag 13 juli 2008


BLAUWE KNOOP # 2:

MEER WITTE BLOEM


Soms zijn de bloemen dermate lichtblauw dat het bijna wit lijkt. Deze bloem is wat jonger dan die in het vorige bericht waar de vruchthoofdjes al behoorlijk van waren uitgevallen.

De bloemen zijn zeer geliefd bij Bijen maar ook bij diverse bijzondere Vlindersoorten zoals Moerasparelmoervlinder, Geelsprietdikkopje, Zilveren Maan, Klein Koolwitje, Klein Geaderd Witje en nog diverse soorten Vlinders die alleen een Latijns-wetenschappelijke naam hebben.

2 opmerkingen:

Anoniem zei

> Deze bloem is wat jonger dan die in het vorige bericht waar de vruchthoofdjes al behoorlijk van waren uitgevallen.

Hoi A,

Vruchthoofdjes??? Maar in elk geval, het is net andersom. Op deze foto zie je alle knopjes geopend zijn, op de vorige moest dat nog gebeuren. Het uiterst zeldzame pimpernelblauwtje dat daar momenteel in behoorlijk grote getale voorkomt (100den) zoals ik deze dagen gezien heb is ook dol op deze bloem. De eitjes worden echter gelegd in de Grote pimpernel zelf die er nu ook, heel subtiel, volop in bloei staat.

Wat de link met alcohol is moet je me nog maar eens uitleggen. De duivelse koning alcohol uitdrijven met een tinctuur van de wortel van de Blauwe knoop ofzo??

groet JL

Anoniem zei

Vruchthoofdjes had ik ergens over gelezen, maar dat zal dus wel fout zijn. Ik ben er ook niet op een universiteit voor opgeleid dus stel ik ook nogal eens vragen, en ja ik zit wel eens fout, moet kunnen vind ik.

En ik heb ook geen link met alcohol gesuggereerd maar VROEG alleen of er een connectie bestond. Je kent de vooroorlogse uitdrukking "van de blauwe knoop zijn" toch wel ? Die mensen aanduid die geheelonthouder zijn.

De ouwe sage dat de Duivel uit woede een stuk van de wortel afhaalde was omdat ie het niet zag zitten dat de wortel geneeskrachtig was.

Dat orthodoxe Gristenen het niet zo op alcohol hebben is dacht ik toch ook vrij bekend en wat zij niet zien zitten wordt dan al snel "des Duivels". Nogmaals: ik VROEG alleen of er evt. verbanden bestaan tussen dat alles.