donderdag 19 juli 2007


WELK VETPLANTJE IS DIT ?


In de eerdere inventaris van de flora was ik vergeten het vetplantje te noemen dat je ook op de foto in de kop van de Blog ziet. De soortnaam van het plantje (een favoriet van me) en of ie inheems is, of een verwilderde cultuurplant, of zelfs een kruising weet ik allemaal nog niet. Het is een kruiper die van rotsachtig terrein houd. Het plantje staat al in de tuin sinds ik hier woon, tussen en rond de tegels rondom de Perenboom.

Het plantje lijkt nog het meest op het in 1938 in Nederland uitgestorven Omgebogen Vetkruid.
Zie http://wilde-planten.nl/omgebogen%20vetkruid.htm

Al zijn de blaadjes wat minder langwerpig.

VRAAG / VERZOEK:
Als iemand weet welk soort dit is (graag de Latijnse naam) dan houd ik me aanbevolen.

GRAAG VIA "reacties" ONDERAAN HET BERICHT

6 opmerkingen:

Anoniem zei

Het lijkt me sterk dat het niet de Saxifraga Umbrosa is, zie: http://www.foerderverein-schulbiologiezentrum.de/Bilder%205.4%20Staudenliste/Saxifraga%20x%20urbium%20Porzellanbluemchen.jpg , hetzelfde gekartelde blad als op jouw foto - daarnaast groeit ook de pimpernel.

Jouw plantje heet elders ook wel Saxifraga X Urbium: http://www.palantir.co.uk/newgarpic/150506d.JPEG. Nederlandse soortnaam is Steenbreek - dit is een letterlijke vertaling van het woord saxifraga....

groet, J.

Anoniem zei

Het lijkt me sterk dat het niet de Saxifraga Umbrosa is, zie: zie > , hetzelfde gekartelde blad als op jouw foto - daarnaast groeit ook de befaamde pimpernel.

Jouw plantje heet elders ook wel Saxifraga X Urbium: kijk >

De nederlandse soortnaam is Steenbreek - dit is een letterlijke vertaling van het woord saxifraga....

groet, J.

AntonV zei

Dank voor de reactie maar toch maak ik me sterk dat het de Saxifraga Umbrosia is, afgaand op de online foto waarnaar je verwijst. Het gekartelde blad klopt wel maar de blaadjes van het plantje in mijn tuin zijn veeeel kleiner. Ook heeft ie bij mij nog nooit gebloeid en dat komt niet omdat ie hier zich niet thuisvoelt want hij groeit als kool.
Die Saxifraga familie is ook erg groot en veel van die uiterst charmante plantjes lijken ook erg op elkaar.

AntonV zei

X Ubrium zal dan wel een broertje of zusje zijn van de Umbrosa. Visueel lijken ze idd. erg op elkaar en ook qua soortnaam klinkt het aanverwant.
Een X tussen geslachstnaam en soortnaam heb ik nog nooit van gehoord. Wel afkortingen (van de wetenschapper die een soort ontdekte)NA de soortnaam.
Ik geloof best dat Steenbreek een letterlijke vertaling is van Saxifraga maar een soortnaam is het niet, louter een geslachtsnaam.

Anoniem zei

Ok, idd geslachtsnaam.... misschien kun je mijn eerste reactie even weghalen ivm niet correct gebruik van HTML. Mijn 2de reactie is daarentegen wel goed... thnX!!

AntonV zei

Dag "Anoniem" en "J."

Dus toch 1 en dezelfde persoon ? :)
Mag hoor, daar niet van !
Sorry maar ik kan nergens vinden hoe je individuele reacties weghaalt (kan volgens mij ook niet). En wat doet her er toe ?
En als je reactie al in HTML opgemaakt was zie ik dat er niet aan af; er is niks mis mee.