vrijdag 21 september 2007


EIKEN BOMEN DEEL 4

Blad Moeraseik


Een kleine week geleden had ik in een huis-aan-huis krantje bij het gedeelte van de Gemeentelijke mededelingen gelezen dat er een kapvergunning was gegeven voor een Moeraseik.

Een Eikensoort dat ik nog niet kende, dus eerst wat research naar gedaan. Ik ben vanmiddag naar die straat gegaan, dus Onderwijsboulevard in het Paleiskwartier pal achter het NS station. Ik wist niet precies waar ik de boom moest vinden, maar zag plots vijf kleine exemplaren staan. De grootste (ongeveer 5 meter) reeds in prachtige rode herfstkleuren en de andere vier (ongeveer 4 meter) nog met groene bladeren en de takken hingen dermate laag dat ik het blad op de foto kon plukken.

De mededeling in het krantje vermeldde dat de te kappen boom was aangetast door zwammen en dat kon ik niet ontdekken. Intussen ben ik getipt over waar die bewuste boom dan wel staat, dus ga ik later nog een keer terug.

De boom is afkomstig uit Noord Oost Amerika, net als de Amerikaanse Eik. Ook het blad van die 2 soorten lijkt wel wat op elkaar. Het blad is echter smaller en dieper ingesneden dan die van de Amerikaanse Eik. De bladeren zijn 7 - 11 centimeter (het blad op de foto is 10,5 cm) exclusief steeltje. In de USA groeit de boom in rivierdalen, maar ondanks zijn naam kan ie niet tegen moerasachtige natte grond, en ook niet tegen kalkrijke grond.

De soort is in eind 18 eeuw in Nederland geintroduceerd en wordt tegenwoordig best veel aangeplant langs straten en in parken en plantsoenen. De vijf exemplaren waarvan het blad afkomstig is staan op een pleintje aan de noordkant van de Onderwijsboulevard en een stukje westelijk van de zijstraat de Leeghwaterlaan.

Geen opmerkingen: