woensdag 5 maart 2008


GEVONDEN OP HET STRAND

Wat is dit ?


Zoals ik onlangs al aankondigde zouden we ook dingen van buiten de stedelijke omgeving op de blog gaan opnemen. Hier een eerste exponent daarvan.

Een dood "iets" dat door An gevonden en gefotografeerd is op het Noordzeestrand van Callantsoog (vrij Noordelijk in de provincie Noord Holland).
Een paar dagen geleden aangetroffen toen het flink waaide ("stormde") of dat gedaan had. Het strand lag barstenvol met deze dingen en we kunnen er kop noch staart aan ontdekken. Het ding is week maar zeker geen onderdeel van een inktvis ofzo. Een kwal of andersoortige poliepachtige kunnen we er ook niet in ontdekken.

De wind was Westelijk (aanlandig) wat inhoud dat de dingen die dan op het strand aanspoelen uit de bovenste waterlaag komen c.q. het gaat over organismes die in die bovenste waterlaag leven.

Bij Oostelijke aflandige wind spoelt het water uit de bovenste laag eerst de hele Noordzee over en botst tegen de Engelse kust en wordt daar een onderstroom waardoor er organismes van de zeebodem op het Nederlandse strand aanspoelen.

Kan iemand ons vertellen welk organisme dit is ?

6 opmerkingen:

Anoniem zei

Ik denk bij deze foto aan walvisblubber. Op de foto op deze site

http://frontpage.fok.nl/nieuws/30266

van een ongeidentificeerde massa zie je soortgelijke dikke slierten.

Of het is een so-called globster; een (deel van een) half vergaan beest. Zie ook het tinwiki artikel over globsters:

http://tinwiki.org/wiki/Globsters

Anoniem zei

Beach blob mystery solved at last

5 jaar geleden heeft men een dergelijke massa wetenschappelijk onderzocht.

KIJK NU SNEL VOOR HET RESULTAAT OP:

http://www.newscientist.com/article.ns?id=dn6060

Anoniem zei

Beste An,

Ik bedenk opeens dat als het walvisblubber is, er een heel kleine kans is, dat je amber zou kunnen vinden. Dat kan heel veel waard zijn, afhankelijk van de hoeveelheid en kwaliteit. de blubber moet dan wel van een potvis zijn. Kijk voor de identificatie op

http://www.ambergris.co.nz/identification.htm

Anoniem zei

Ik heb zelf nog nooit walvisblubber gezien maar dat lijkt mij een nogal abstracte massa terwijl het ding op de foto toch een heel duidelijke vorm heeft.

Mooi verhaal ook over het fenomeen globsters en allerlei mysterieuze zaken die soms aanspoelen.

Verder denk ik ook niet dat het een half vergaan kadaver is of slechts een deel van een dier.

Het komt op mij ook heel "week" over (als in "week" van weekdier), meer dan een homp vlees van een (zoog)dier of vis.

Verder heb ik van An begrepen dat er 100en van de dingen op het strand lagen (die allemaal deze vorm hadden en dan lijkt het me nogal sterk dat vele stukken walvisblubber er allemaal hetzelfde zouden uit zien).

Vroeger (toen ik nog in Zeeland woonde) heb ik veel langs het stand en de dijken vertoefd en kan wel zeggen dat ik in de loop der jaren zowat van ieder mechanisme uit zee wel dingen gevonden heb. Kortom, ik heb wel wat gezien en er ook uitgebreide zelfstudie naar gedaan. Ook An heeft behoorlijk wat kennis en ervaring op dit gebied en we staan beide voor een raadsel.

Anoniem zei

Nog even ter verduidelijking : er lagen er niet honderden (ja misschien wel als ik nog verder was gelopen), maar meer tientallen, steeds een flink stuk uit elkaar. Bijna alle stukjes die ik gevonden heb was alleen het onderste gedeelte wat je op deze foto ziet. Dit was het enige exemplaar wat ik gevonden heb waar die twee delen ook echt aan elkaar vast zaten. Het komt op mij over als toch iets wat 'af' is, omdat er geen rafels aan zitten of zo. Alle stukjes die er lagen waren gewoon mooi glad en allemaal hetzelfde.

Als het toch 'walvis' zou zijn zou ik de geur amber zeker herkennen, wij hebben dat hier nl. als 'luchtje' op, een lekkere 'donkere, wat zwaardere' lucht (5 euri's voor een flesje zo groot als je duimtop...)

Anoniem zei

Hoi An,

Amber ziet er niet zo uit als op je foto maar als een steen of bal (zie de site), en het is ook echt kostbaar, dat heb je niet voor 5 euro. Het is een ingredient voor de meest dure parfums en het is niet de walvisblubber, die bij het koken tot walvisblubbertraan juist vreselijk stinkt. Er zijn wel allerlei geurtjes op de markt met de in geurenland beroemde naam amber, maar die hebben er helaas geen amber in, maar hopen zo beter te verkopen.