zondag 9 maart 2008


PLATAAN ZAAD (DEN BOSCH)


Op de vorige foto zaad van een Plataanboom zoals ik dat hier ook overal op straat zie liggen. Het ligt ofwel in de modder vastgeplakt (door de regen van de laatste tijd) ofwel het vederlicht spul waait weg.

Vorig najaar had ik zo'n bolster van een boom geplukt en in mijn keuken bewaard en daar was ie flink uitgedroogd.

Zoeven probeerde ik em met een scherp mes door midden te snijden maar dat lukt dus niet. Stom, want dat had ik kunnen weten omdat An al schreef dat er een "pit" in zit.

Omdat je die pit niet ziet op de foto van An (hieronder) heb ik de mijne zo weten open te maken dat je dus ook die pit kan zien. Bij deze dus. (Op de foto is ie ongeveer 2 x zo groot als in het echt.)

Als je de kleuren van beide foto's vergelijkt zie de dus dat het pluis van de mijne wat geler is. Wellicht komt dat omdat ie bij mij een ander rijpingsproces heeft meegemaakt (vroegtijdig geplukt en binnen bewaard) en die van An de hele winter in de boom heeft gehangen.

Het spul wat hier op straat ligt heeft echter precies de kleur zoals op de vorige foto (hieronder).

Geen opmerkingen: