zondag 2 maart 2008


IN / UIT EIGEN TUIN DEEL 4


Een bloeiende struik tegen de betonnen schutting achter in mijn tuin. Net als Hazelaars is dit een struik uit de categorie Naaktbloeiers, betekenende dat ze bloeien voordat ze bladeren krijgen.

Deze is niet zozeer nu al in bloei vanwege de zachte winter en het vroege voorjaar, het is volkomen normaal dat ie al in februari bloeit.

Hij wordt veelal Forsythia genoemd en die naam is afgeleid van de naam van een directeur van een Engelse botanische tuin waar ie in met name de 19e werd geimporteerd vanuit China en Korea.

Er bestaan diverse soorten en kruisingen van. Je ziet em veel in tuinen en waarschijnlijk komt dat omdat ie zo gemakkelijk te stekken is, steek een tak in de grond en binnen de kortste keren heb je een struikje. Ik vind het zelf nogal een ijl lelijk ding ("foei" zullen velen nu roepen).

Grappig vind ik weer wel dat ie diverse volks- en dialectnamen heeft. Wie zich geroepen voelt mag ze melden. In het dialect waar ikzelf vandaan kom is er geen dialectnaam voor bij mijn weten.

En voor wie dialectnamen van planten leuk en interessant vindt, zie de zojuist toegevoegde link (door een tip) van een zoek database erover van het Meerten Instituut uit Amsterdam.

5 opmerkingen:

Anoniem zei
Deze reactie is verwijderd door een blogbeheerder.
Anoniem zei

Een raadselachtige opmerking vond ik. Van iemand die ik heb weten te traceren tot de USA en of die Nederlands kan lezen of hoe die ueberhaupt op de blog terechtkwam is me een raadsel.

Maar intussen begin ik te bevroeden wat de schrijver bedoelt ? :) Ik hem em in geen 10 jaar gesnoeid maar ik snoei nooit iets, as part of my filosofy.

Vandaar dat ie er bij mij zo ijl uitziet, meer hout dan bloemetjes en ik weet nog van vroeger (mijn pa was hoofd plantsoenendienst) dat als je em jaarlijks snoeit ie veel uitbundiger gaat bloeien.

Anoniem zei

Volgens mij leidt die "Attention" naar een virus/spam/popupshit-ding. Internetcuriosa maar dan van het verkeerde soort.

Anoniem zei

Hoi JL,

1000 x dank dat je me hierop attent maakte. Ik had niet in de gaten dat het woord "attention" een clickable link was. Oplettend als ik altijd ben om niet dergelijke shit in de maag gesplitst te worden en volop firewalls en scanners aan boord deze over het hoofd gezien. wel voor het eerst dat ik meemaak dat "men" dergelijke shit nu ook al via blogs probeert te verspreiden.

Aangezien ik mijzelf en mijn computer toch aardig beschermd acht heb ik er toch gewoon op geklikt en toen kreeg ik een venster met de mededeling "your computer is infected" en dat ze dan de oplossing aanbieden.

No way en mijjn comp is niet infected, vooral ook nooit op NEE drukken want dat is het antwoord waar op geanticipeerd wordt.

Fuk de fukkers !!!!

Ik zal de originele reactie deleten maar mijn eigen reactie laten staan ter bewijs van mijn naieve misintepretatie (ook curiosa :)) en ter waarschuwong aan een ieder hoe voorzichtig je in steeds hogere mate moet zijn op het internet.

Anoniem zei

Als niemand dan een volksnaam of dialectnaam wilt melden dan doe ik het zelf maar.

De volksnaam is Chinees Klokje en een dialectnaam die ik wel eens gehoord heb van iemand afkomstig uit de provincie Utrecht was Bloeiend Hout.