maandag 10 maart 2008


VOGELZANG

Ik heb al meerdere keren geschreven dat ik in mijn tuin nooit vogels zie of hoor, zowieso ook niet vanuit aangrenzende tuinen of ueberhaupt in deze buurt en dat de reden in ieder geval niet dat er hier extreem veel katten zijn.

Maar het voorjaar is natuurlijk wel DE periode dat ze gaan zingen en dat maakte ik dit weekend mee in de zeer vroege ochtenduren, of beter gezegd de late nachturen want de zon was nog niet op en het schemerde pas een heel klein beetje. Toen ik tussen 5 en 6 uur thuiskwam (moet kunnen in het weekend nietwaar ?) was er een groot interactief concert bezig; vele vogels die elkaar toezongen maar zien kon ik ze nergens, ze zullen vast op daken hebben gezeten.

Zoeven weer een observatie en ditmaal ook visueel maar juist pal na zonsondergang, 7 uur 's-avonds (19 uur) en het was nog net niet helemaal donker. Ik kwam buiten en hoorde prachtige zang en toen ik om mee heen keek zag ik op een plat dak aan de overkant van de straat de zingende vogel. Door de afstand en de ingevallen schemering kon ik niet goed zien welk soort vogel het was en ik ben ook een absolute leek in het herkennen van vogels door hun zang maar aan het silhouet van de vogel te zien zal het een Merel of Lijster zijn geweest.


Ik zal er eens op studeren of ik audio-opnames kan maken en online zettten in de komende weken.
(let wel: onder voorbehoud dus !).

3 opmerkingen:

Anoniem zei

Grappig, want hier in onze Schagense tuin stikt het van de vogels. En, inderdaad, het heeft niets met wel/geen katten te maken, want ook daar stikt het van hier. Er lopen in de drie blokkken direct om het huis hier zeker 14 katten !! Inclusief 3 vaste bezoekers in onze eigen tuin, maar ondanks dat dus vele vogels op bezoek, in onze tuin en in de directe omgeving. Van meesjes, tot mussen tot spreeuwen, merels eksters en afgelopen jaren ook Vlaamse gaaien en af en toe een roodborstje of winterkoninkje. In de buurt zien we ook vinkjes en kauwtjes en meeuwen en, vanwege de vele slootjes barst het hier ook van de eenden en zwanen en meerkoeten. In de zomer hoor je ook (onze wijk grenst aan de weilanden) de grutto en de kievit roepen. Wat een veelheid aan vogels eigenlijk ! Hier word je dus in het voorjaar wakker van de zingende merels...

Zou leuk zijn als het lukt geluidsopnames te maken !

Anoniem zei

Maf dat jij / jullie zo veel vogels hebben en er in jullie buurtje ook zoveel katten zijn en dat 1 en ander toch samengaat.

Maar misschien voer je de vogels bij en dat helpt natuurlijk ook enorm. Ikzelf vind het, vooral met dit weer en nuidig klimaat niet nodig om vogels bij te voederen want dat hebben ze niet nodig volgens mij en dan zou ik het doen om zelfs naar vogels te kunnen kijken.

Wat denk ik ook meespeelt dat jij vogels in je tuin en directe omgeving hebt is de nabijheid van weilanden en iets wat ook maar een beetje lijkt op een grotere gordel groen is waar ik woon ver te zoeken. Minieme parkjes niet meegeteld is het dichtsbijzijnde groen (een groter stuk) zowat een kilometer hier vandaan.

100 meter bij mij vandaan heb je het spoor en dat gaat dag en nacht door en ik zit vrij dicht bij de locatie waar ze rangeren en met piepende wielen door de wissels rijden.

Er rijden ook steeds meer treinen, want Brabant is sinds begin dit jaar ook aangesloten op het randstedelije nacht net.

En dan zijn er natuurlijke ook nog de goederen vervoer nachttreinen tussen Zuid en Noord, en hoewel de Chloortreinen niet meer rijden (zijn verboden) rijden er nog steeds wel Ammoniak treinen die volgend jaar ook verboden worden en die vorige week nog in het nieuws waren. Niet dat Vogels die chloor of ammoniak kunnen ruiken ofzo maar die treinen zorgen wel voor geluidsoverlast en aan de overlant van het sppor is het industrieterrein, groter dan de rest van de stad bij elkaar zowat en doorlopend tot bijna de oever van de Maas.

In buitenwijken waar ik wel eens kom bij vrienden zie je ook wel heel veel Kauwen en Kokmeeuwen en in bepaalde wijken ook nog wel zwermen Duiven van duivemelkers die zo'n prachtig geluid kunnen maken als ze met zijn alleen overvliegen.

In de binnenstad zie ik eigenlijk alleen Duiven en Eksters, maar daar schrijf ik een andere keer nog wel eens over.

Anoniem zei
Deze reactie is verwijderd door een blogbeheerder.