maandag 31 maart 2008


EINDE WINTERSLAAP, ETC.

Gisteren ontdekte ik de nieuwe website NATUURBERICHT.NL. Ik heb die ook aan de LINKS toegevoegd en eigenlijk is het net zoiets als de (fenologische) NATUURKALENDER. Er wordt aangegeven welke dieren en planten in relatie tot het weer reeds actief zijn.

Ik las daar o.a.:

- Dat er al op een 10tal plaatsen in Nederland bladeren van de Witte Paardenkastanje zijn uitgelopen.
Zie: www.natuurbericht.nl/default.asp?cat=&id=239

Op de hoek van het grasveld van het Emmaplein hier in 's-Hertogenbosch staat ook een groot exemplaar en ik zag vorige week ook al dat die hele grote, vette knoppen heeft. De bladeren zullen hier ook wel snel uit hun knoppen komen.

- Dat er alweer Egels uit hun winterslaap tevoorschijn komen.
Zie: www.natuurbericht.nl/default.asp?cat=&id=241

Dat zal met Vleermuisen ook wel het geval zijn.

Tevens (maar niet van die website) heb ik gehoord dat Padden en Kikkers ook allang weer uit hun winterslaap zijn.

An had me laatst ook al verteld dat ze gezien had dat de winterslaap van Egels en Vleermuisen door de zachte winter wat van slag was.

3 opmerkingen:

Anoniem zei

Inderdaad, 27 februari waren wij hier in Schagen een rondje aan het fietsen, het zgn. 'ouwehoerparcours' (wat wil zeggen dat we gewoon zomaar es links en rechtsaf slaan, net hoe de pet staat, zonder echt doel). Aan de buitenkant van Schagen, rond een oud vrijstaand huis bij weilanden merkte onze jongste ineens op : "Hé, mama, is dat een vleermuis ?" En ja hoor, onmiskenbaar, een vleermuis. Onze dochters zijn net als wij natuurliefhebbers en kennen en herkennen best veel dieren, vogels. Elke zomer spotten we bij onze vakantiehuisjes (veelal Ardennen)ook vleermuizen, het blijft een mooi gezicht : die beestjes zijn ware luchtacrobaten. Ik herinner me het ook van vroeger, toen ik op dezelfde leeftijd als onze dochters nu logeerde bij opa en oma in Zeeland ; ook bij hen keken we altijd vleermuizen.
Na ons tochtje van 27 februari heb ik op internet opgezocht wanneer vleermuizen eigenlijk uit hun wintrslapa komen en die site vertelde dat dat ongeveer in april was. 27 Februari is dus zeker erg vroeg geweest...

Anoniem zei

Inderdaad, ook hier in Den Bosch komen de knoppen van de witte paardekastanje uit. 31 maart waren de blaadjes al te zien. Ook de magnolia knoppen zijn opengegeaan en aan de ceders zitten mooie frisse loten. Ik zag ook aan een moerascipres al naalden uitkomen. De knoppen van de hemelboom bij mij achter beginnen nu ook flink te zwellen en de sierappels (malus)bloeien nu overal.

Anoniem zei

Hoi Aike,

We deden vanmiddag een ritje bij jou in de buurt en je hebt me die Ceders zien (idd. erg fraaie bomen, dank nog voor het aanwijzen ervan)en wees me daar ook die Magnolia's en die heb ik van vij dichtbij bekeken maar echt geopende bloemen kan ik het nog niet noemen. Ook stonden we uitegbereid naar Paardenkastanjes te kijken maar de Witte en Rode zijn als ze nog niet bloeien vrijwel niet van elkaar te onderscheiden. Ik hoop nog steeds dat dat Rode zijn want vrijwel alle Paardenkastanjes zijn de Witte en de bladeren ervan zijn ook identiek en ik zag idd. een enkel blaadje dat was uitgelopen maar dat waren toch nog wel erg kleine blaadjes. qwe hadden het er vorig jaar al ter plekke over omdat ons toen opviel dat deze rij zeer monumentale Kastanjes itt. vrijwel alle anderen niet aangetast waren door de Mineerdersmot en we speculeerden dat de Rode (een ander soort maar eigenlijk een bastaard) er misschien minder gevoelig voor zijn.

Groeten Anton