zaterdag 31 mei 2008


GROTE CENTAURI


Deze zeer exorbitante bloem vond ik ook langs het dijkje en ik had zoiets nog nooit gezien. Qua uiterlijk zou je haast niet verwachten dat zo'n plant in Nederland voorkomt, maar dus toch wel :)

De bloem is vrij groot, inclusief de franje-achtige uitsteeksels wel zo'n 6 a 8 centimeter breed.

Het is een lid van het Centauri geslacht (qua Latijns-wetenschappelijke naam) waarvan ook de plant in het volgende bericht een vertegenwoordiger is; het Knoopkruid.

Er schijnt al bij voorbaat onder buitenstaanders ongeloof te bestaan dat ik het bij het rechte end heb qua soort. Vandaar dat ik link naar een aantal betrouwbare websites waarop er ook foto's van te zien zijn:
http://wilde-planten.nl/grote%20centaurie.htm

Wat ik me afvraag is hoe dit plantengeslacht aan zijn wetenschappelijke naam komt ? In de Griekse mythologie zijn Centaurs immers half paard half mens achtige wezen. Met het lijf van een paard en i.p.v. een Paardennek en kop, het torso van eens mens (man). Welke associatie of wat dan ook er tussen deze wezens en het plantengeslacht bestaat is me totaal bijster.

De plant is in Nederland behoorlijk zeldzaam maar hier in de oostelijke rivierengebied schijnt ie weer wat in opmars te zijn, maar hij staat nog steeds wel op de Rode Lijst, ook in Belgie.

Grote Centauri = Centaurea Scabiosa.

2 opmerkingen:

Anoniem zei

Ha A,

Knoopkruid kent een aantal ondersoorten en één ervan heeft stralende bloemhoofden. Hierdoor lijkt de bloem van deze variant erg veel de Grote centaurie. Opmerkelijk aan de Grote centaurie zijn de diep ingesneden bladen (zie ook je eerste link) en het ontbreken van bladen boven aan de bloemsteel. Knoopkruid heeft lancetvormige bladen en de bladen komen tot net onder de bloemknop net als bij jouw bloem. Daarom weet ik vrijwel zeker dat deze plant Knoopkruid is en deze ondersoort heet Jacea. De volledige naam wordt dan: Centaurea Jacea L. ssp. Jacea. Qua zeldzaamheid staat hij genoteerd als "z.z.".

Zie hier mooi vergelijkingsmateriaal (Scabiosa vs Jacea): www.floracyberia.net/spermatophyta/angiospermae/dicotyledoneae/asteraceae/index.html

groet J.

Anoniem zei

Op de link van mij waar je naar dorvwerwijst vanwege de bladvorm staat ook dat de bladeren niet altijd ingesneden zijn bij de Grote Centauri.

Qua knoppen en lancetvormige bladeren die op mijn foto te zien zijn: inderdaad zie je op de foto echtsboven van de grote bloem zoiets maar wie zegt dat die stengel van dezelfde plant is ? Volgens mij is dat gewoon een exemplaar van gewoon Knoopkruid dat er naast groeit.

Dat Knoopkruid en de Grote Centauri van diezelfde knopen onder de bloemen hebben is omdat ze allebei tot hetzelffde plantengeslacht horen, dus dat vind ik ook geen argimenten dat pleit voor het ene soort ten faveure van het andere soort.

Een typische kenmerk van de Grote Centauri zijn de uistekende flappen aan de bloemen, wat meen ik randbloemen worden genoemd en die onvruchtbaar zijn vergeleken met de middelste deel van de bloem.

Die uitstekende flappen van de Grote Centauri bloemen zijn an het uiteinde scherp ingesenden en dat is op de foto ook duidelijk te zien.

Dat er van Knoopkruid diverse subsoorten bestaan had ik in het bericht over het Knoopkruid ook vermeld. Over het algemeen verschillen ondersoorten maar in kleine dingen van het hoofdsoort en biologen houden er soms ook diverse meningen en systemen op na, en dat een ondersoort van het ene soort heel erg op een ander soort gelijkt vind ik niet echt logisch, dus zolang niet door een echte expert iets bewezen is, houd ik het er toch op dat de plant op de foto een Grote Centauri is.