zaterdag 3 mei 2008


JEUGDHERINNERING GEPEN

Vroeger ging ik samen met andere lagere school jochies nogal eens per fiets naar deze dijk toen de Grevelingen nog een open zeearm was. We klommen dan over het muurtje en gingen langs het water zitten en gooiden takken in het water met als bedoeling om Gepen te zien.

Gepen zijn langwerpige zeevissen en die sprongen dan vaak over de takken heen. Waarom ze dat deden was ons (en mij nu nog steeds) een raadsel maar we vonden het wel een erg leuke 'sport'.

Ze zijn langwerpig en zijn zilver van kleur en hebben een zeer spitse bek. Het zijn roofvissen en ze lijken wel een beetje op Barracudas of Marlijnen. Ze worden 40 - 90 centimer lang. Ze leven in scholen en komen pas in het voorjaar naar de kust en leven daar in ondiep water vlak onder het wateroppervlak en jagen daar op kleinere vissen. Soms zie je hun rugvin boven het water uitsteken, net zoals je vaak van Haaien ziet in speelfilms.

Ze zijn eetbaar en er wordt ook veel op gevist door sportvissers. Ik ben zelf later ook wel eens mee geweest op een zeilboot op de Oosterschelde waarbij er op gevist werd, ik heb ze dus ook wel eens van dichtbij gezien en ze zijn erg mooi.

Opvallend is dat hun graat blauwgroen van kleur is.

Meer info zie:
http://nl.wikipedia.org/wiki/Geep
en een foto op
http://www.zeevisland.com/htm-foto/@Bewaar/@Bewaar-2005/Geep-Boot-01.htm

2 opmerkingen:

Anoniem zei

Gisteren in de namiddag tijdens eb groef Lena (mijn dochter, 9 jr) een kuil in het natte zand niet ver van Zoutelande en ze groef er een vis op, niet zo groot, een cm of 12, maar toch, een vis in het zand, heel opmerkelijk! Een langwerpig zilveren dier. Een mooi kwiek beest. Ik dacht dat het misschien een glasaal was maar een sportvisser wat verderop zei dat het een spiering was. Een veel gebruikte aasvis.

Anoniem zei

Hoi JL (en anderen),

Ik wil ff toevoegen dat het dorp Zouteland aan de Zuidwest kust ligt van het middelste deel van Zeeland, terwijl ik het afgelopen week had over het meest Noordelijke deel, het vroegere eiland Schouwen Duiveland.

Alles wat vroeger voor de Deltawerken eilanden waren zijn nu schiereilanden, en wat vroeger zandplaten waren die bij eb droog lagen en bij vloed onderliepen zijn nu eilanden.

Wat betreft vissoorten, Spiering ken ik niet, maar ik vermoed dat het ook een eetbare vis is. Dat ze ook als aas gebruikt worden om andere soorten vis te vangen wist ik niet, maar vele vissoorten worden gebruikt om andere vissoorten te vangen.

Ook Gepen worden als aas gebruikt.

Wie weet wil ik het ook nog wel eens te hebben over een andere zeevissoort die Harders heten.